Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nedskrivning av andelar i intressebolag

Mitt AB har ett antal aktier i ett intressebolag. Värdet av dessa andelar har minskat rejält i värde, dvs andelarna är värde mycket mindre än vad jag köpte dem för. Hur bokför jag en sådan nedskrivning av värdet?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vore bra med mer information:

Följer du K2 eller K3?

Hur är andelarna klassificerade i Balansräkningen, som kortfristig placering, finansiell anläggningstillgång eller annat?

Vad köptes de för och vad är de värda i samband med bokslutet?

/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag följer K2 och är klassade som finansiell anläggningstillgång (andelar i intressebolag) De köptes och är bokförda till 100 000:- och värdet nu är 20 000:-
/Mathias
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej Mathias!

Du kan bokföra nedskrivningen med den här uppställningen:

1338 K
8170 D

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Redovisning av andelar i intressebolag i Årsredovisningen - eEkonomi.

Mitt AB har haft andelar i ett intressebolag som var värda 200 000 vid bokslutet för räkenskapsåret 2015. Nu under 2016 har jag skrivit ner värdet på dessa till 50000 kronor.
Hur ska jag göra i Visma deklaration då? Jag har under "Tilläggsupplysningar - andelar i intressebolag" att ange "ingående anskaffningsvärden". Ska det för 2015-12-31 då stå 200 000:- och för 2016-12-31 50 000:-. Jag skriver sedan en not om att nedskrivning om 150 000:- gjorts?