Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KevinFF
NY MEDLEM

Nedskrivning och försäljning av aktier (AB)

Hej! 👋
Jag har en bokföringsfråga rörande nedskrivning och försäljning av aktier på en aktie- och fonddepå för mitt aktiebolag.

Jag hade i början av 2023 en aktie som var värderad till t.ex. 2 mkr, i slutet av 2023 så var värdet endast 1 mkr. Jag värderade därför om aktierna eftersom att dem hade sjunkit med ett betydande värde enligt nedan.

8370 (Nedskrivningar av kortfristiga placeringar)debet1 000 000 kr
1890 (Nedskrivning av kortfristiga placeringar)kredit1 000 000 kr

Fråga 1: Nu 2024 när jag vill sälja en lite del av aktierna t.ex. för 100 tkr, hur ska det bokföras? Jag antar att jag behöver blanda in nedskrivningar på något sätt?

Fråga 2: Jag undrar även om nedskrivningen ska nollas på något sätt om jag skulle välja att sälja alla aktier?

Fråga 3: 1810 (Andelar i börsnoterade företag) har jag inte ändrat i samband med nedskrivningen, där är summan fortfarande 2 mkr, är det korrekt?

Tack på förhand för alla hjälpsamma svar, det uppskattas! 🙂

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle råda dig att ta kontakt med en konsult/Revisor gällande detta då det är en hels del saker att tänka på när det kommer till försäljning av aktier. Så du behöver någon som är duktig på dels aktier och hur de skall beskattas mm för att få detta rätt.

/Joachim