Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kammlake
MEDLEM

Obalans i balansräkning från gamla år

Hej!

2019 gjordes en felaktig rättelse där 1385 (kapitalförsäkringskontot) bokades om så att balansräkningen ej balanserar med 245 SEK. 

 

Detta hänger med än. Årsredovisningen för 2020 (som precis tänktes lämnas in) innehåller således en obalans på 245 SEK. Föregående år fanns det uppenbarligen ingen kontroll för detta fel (och jag verkar ju inte ha gjort ett bra jobb att kolla detta ganska lättuptäckta fel själv).

 

Nu förstår jag det som att man inte skall in och klabba i gamla årsredovisningar utan det rätta verkar vara att göra rättelsen i 2021 års redovisning (som jag fortfarande kan ändra). Jag kan då få 2021 års balansräkning att balansera. Dock så balanserar ej 2020 års balansräkning och detta släpper programmet ej igenom.

 

Om man nu inte skall sicka in en ny årsredovisning för en sådan här sak för 2020 och 2019 så skulle jag tycka att det mest rätta vore att man låter föregående års balansräkning visa på en obalans (då det är så det ser ut) men det går inte årsredovisningsmodulen med på.

 

Har ni några tips på hur jag hanterar detta?

 

Mvh Andreas

2 SVAR 2
Kammlake
MEDLEM

Alltså, jag hade klickat på klarmarkera-ikonen till vänster och då kunde man inte ändra några värden. Nu har jag klickat ur den och kan ändra. Så nu gäller det bara att göra själva ändringen på rätt sätt...

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger att balansräkningen inte balanserar, menar du då att rättelsen gjordes efter årsredovisningen och deklarationen var klar eller hur menar du med att balansräkningen inte balanserar?

 

Det stämmer att man normalt sätt inte gör om gamla årsredovisningar utan istället gör rättelser i nästkommande öppna räkenskapsåret. Detta bör göras rent bokföringsmässigt och föras över till årsredovisningsmodulen. Jag tror det bästa hade varit om du ringer in till vår fina support för att kontrollera att inget är konstigt rent programmässigt då det låter märkligt att du har en obalans, man skall inte kunna komma vidare i årsredovisningen om man har det. Mina kollegor i supporten kan vid behov koppla upp och titta tillsammans med dig i ditt program så att det inte har blivit något fel rent programmässigt, däremot besvarar de inte några bokföringsrelaterade frågor men det gör jag här i forumet. 

 

Du kan alltså inte bara ändra i själva årsredovisningen utan det måste även ske en rättelse i bokföringen för att det skall bli rätt, eftersom årsredovisningen baseras på din bokföring. 

 

För att jag skall kunna hjälpa dig rent bokföringsmässigt så behöver jag att du återkommer och förklarar lite mer vad du menar med obalans samt hur rättelsen gjordes i 2019, det vill säga var den enbart i årsredovisningen eller även i bokföringen och när gjordes den. 

 

Ha det fint!

Josefine