Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Namhfon
MEDLEM

Obalanserat balansräkning

Hej, idag har jag upprättat ett bokslut samt en årsredovisning, ingen av de blev "rätt".

Juni 2020 bildades ett bolag och aktiekapitalet sätts in - 25 000 kr (på ett swedbankkonto)

Det är 0 kr i företagets bankkonto närbolaget säljs för - 15 000 kr den 2 juni 2022

Inkomstdeklarationen skulle har kommit in till bolagsverket den 30 juni 2022 för räkenskapsår 11-06-2020 - 30-11-2021. 

En förseningsavgift på 5 000 kr kom till den nya ägaren 8 juli 2022. 

(Den nya ägaren är förvånad att det inte är gjort då den föregående ägaren inte har sagt något. Jag förklarar för honom sedan att även han är skyldig till att kontrollera dessa informationer. Dock är detta civilrätt. )

Det jag intresserar av att veta är de bokförings/redovisnings konsekvenser.

Föregående ägare vägrar att lämna fysiska dokument eller underlag för bokföring/redovisningen. Dessutom fick den nya ägaren inte tillgång till bankkontot heller, (annars hade det varit mycket lättare.) De påstår att det inte finns något.

(Jag misstänker så klart en scam)

Jag hade inte underlag eller vet vart de 25 000kr tog vägen i slutet av räkenskapsåret men jag vet att aktiekapitalet 25 000kr sätts in i banken så blir det obalanserat i bokslutet. Dock har jag ringt och prata med skatteverket om detta och de har sagt att jag får upprätta bokslutet och årsredovisningen även om det blir fel. Eftersom den föregående ägaren är skyldig att lämna över underlag och det är där felet ligger. Jag bifogar en text som förklara kort om detta som sista sidan i årsredovisningen.

Är det rätt?  

Vad hade ni gjort och hur hade ni upprättat bokslut/årsredovisningen. Tack i förhand.

Mvh, 

Ny blivna redovisningsekonom

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Detta är inget som vi på Visma spcs kan rådgiva kring och det låter onekligen som det är en komplicerad situation du och din kund hamnat i. Är det någon användare i forumet som varit med om detta tidigare som kan dela sina erfarenheter kring hur de hade hanterat detta? 

I annat fall så rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon kollega inom din byrå/ någon annan byrå som kanske kan hjälpa dig alternativt om man kan ta hjälp av en jurist. 

Ha det fint, och lycka till. 

Josefine