- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Obetalda fakturor kontantmetoden
Hej!
Jag har några obetalda fakturor från föregående år. Jag använder kontantmetoden. Vi har ingen momsregistering hos skatteverket. Vad behöver jag göra med dessa fakturor innan jag låser föregående års bokslut?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej! igen!
Jag har en faktura ställd för 2024. Intäkten inkom i januari 2025. I årsavstämningen står det att:
Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de vid bokslutet redovisas som en upplupen intäkt. Titta igenom de kundfakturor som skickats efter den sista dagen i räkenskapsåret du ska avsluta.
Denna faktura är dock bara på 3000 kr. Ska jag boka om fakturan för 2024 som befarad kundförlust och sen lägga själva intäkten som intäkt på 2025?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du kan bokföra intäkten i 2025 när ni får betalt bara inget behöver göras i 2024 om detta var den enda fakturan som påverkades av årsskiftet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nej jag hade 4 st. Jag bokförde dem under räkenskapsår som du hade skrivit om i en annan tråd. Sen markerade jag 3 av dem som befarad kundförlust då vi ännu inte fått betalt för dem trots påminnelser.
Den 4:e är betald men pengarna hamnade på fel sida av årsskiftet. Nu är ju inte balansen 0 i balansräkningen för 2024. Ska jag markera även denna som befarad kundförlust på 2024? Och sen ta den som vanlig intäkt 2025. Eftersom den är under 5000 kr menar jag.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Till att börja med varför har du bokfört dem som befarad kundförluster. Om du inte tror att kunden gått i konkurs eller misstänker att du inte skall få betalt alls så skall du bokföra upp det som kundfordringar istället.
Hur har betalningen som hamnade på fel år bokförts?
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Därför att det var så jag förstod att jag skulle göra när jag läste ett tidigare svar du genomfört i forumet.
Berätta för mig vad jag då ska göra istället. Hur jag då ångrar det som då blivit fel samt hur jag lägger det rätt? Eller behöver inte obetalda fakturor komma med i balansräkningen om man använder kontantmetoden?
Intäkten har kommit in på 2025. Min fråga är som sagt om jag ska bokföra den på 2025 eller hur jag ska göra? Väldigt otydligt med 5000 kr eller mer på er hemsida.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Obetalda kundfakturor skall bokföras upp som kundfordringar på konto 1510. Det finns en funktion för detta i eEkonomi som hanterar detta automatiskt via ett knapptryck.
På sidan Inställningar > Räkenskapsår och IB klickar man på året som avslutas (2024 i detta fallet) och trycker på redigera.
På nästa sida hittar du denna knapp som du använder för att bokföra upp kundfordringar och eventuella leveratnrörsskulder.
Kundförlust skall man enbart bokföra upp om man fått information om att fakturan eventuellt inte kommer att betalas alls dvs vid en konkurs t ex.
Så du får korrigera det du bokfört upp i 2024 och sedan bokföra upp det som kundfordringar istället.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Jag gjorde så först. På den knapp du visar i bild. Men sen gjorde jag en befarad kundförlust då jag läste att man skulle göra så i en annan kommentar här i forumet. Eftersom vi är en samfällighet kan jag inte säkerställa att jag kommer få in dessa pengar då jag redan påmint otaliga gånger och ofta utan resultat.
Kan jag ta bort det sista steget jag genomfört?
Kommer inte resultatet på balansräkningen då blir 12´diff åt fel håll?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Den kommentaren i forumet låter helt fel. Värt att tänka på när man använder forumet är att det är ett öppet forum och att alla svar då inte alltid behöver vara helt korrekta. Det kan även vara andra omständigheter som gör att svaret var så. Vi på Visma försöker i mån av tid verifiera rätta svar men då vi inte är så många som jobbar med forumet och som även har andra uppgifter så är det inte alltid det hinns med.
Du får gärna bifoga en länk till den tråden i forumet om du har kvar den.
Du kan vända bort det sista steget. Gör en likadan kontering men vänd på debet och kredit i den. Då nollas den konteringen och enbart kundfordran blir kvar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag kan ha missuppfattat också.
Så för att sammanfatta. Jag skulle ha gjort till det steg som du screenshotade ovan. Men då blev det 12´diff i balansräkningen. Sen då?
Jag ser att jag under fakturorna kan ångra kundförlust. Räcker det som vändning?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Svårt för mig att svara på då jag inte kan se din bokföringen men rimligen så bör det lösa diffen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej när jag då har tagit bort den befarade kundförlusten står det att jag har kundfodringar på ca 12´ på konto 1510.
Men då står det i balansrapporten att beräknat resultat är ca 12´. Är det korrekt då?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det känns som att detta råd inte gäller när man har kontantmetoden? Att med kontantmetoden bokför man inte fakturor som inte kommit in för ens de kommit in? För nu blir balansräkningen inte 0.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Kundfodringar och leverantörsskulder har man alltid oavsett bokföringsmetod. Kosntader och intäkter som uppstått i ett år (Sista månaden normalt) sett hör till det året oavsett om de betalas året efter. Så vid årsskifter bokför man enligt faktureringsmetoden även när man har kontantmetoden.
har du bofört resultatet?
I så fall behöver den bokföringen justeras eftersom din rättning påverkar resultatet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej då har jag bokfört kundfakturor enligt din skärmdump ovan men tagit bort befarad kundförlust.
Ja årets resultat bokförde jag i januari innan allt det här strulet uppkom. Ska jag göra en korrigerinsverifikation på den befintliga verifikationen för årets resultat och sedan göra en ny verifikation för årets resultat? Då blir det korrekt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
precis nolla verifikationen med det tidigare resultatet och gör en nu korrekt bokföring av det korrekta resultatet efter dina justeringar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
När jag trycker korrigera verifikation kommer det upp att jag ska välja konton. Jag tänker rätt i att jag ska bocka i korrigera för både 8999 och 2069?
Jag behöver inte fylla i något mer än att bocka i dessa två rutor innan jag trycker spara?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om det enbart är att vända bort/Nolla det tidigare bokförda resultatet du tänker göra så räcker det med att bocka i de två rutorna och spara.
Sedan lägger du in en nu kontering av det uppdaterade resultatet under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Jag tror det? Eller hur vet jag om jag behöver göra något annat?
Resultatet blir 0 när jag bockar i de två rutorna. Se bild.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det räcker så för att nolla den tidigare verifikationen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, super den är nu borta i balansrapporten.
Då återstår de fakturor som är obetalda. De har jag bokfört på konto 1510. En av dessa är redan inkommen på 2025. I årsavstämningen står frågan om detta. Ska jag bokföra detta på något sätt? Ska jag göra något mer med de övriga tre fakturorna som ännu inte inkommit?
På konto 1572 finns 200 kr från tidigare kassörs bokföring. Den ska stå kvar, eller ska det göras något med denna?