Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Omvänd byggmoms för tjänster

Hej

Jag fick min första faktura från ett annat företag "o kunds vägnar" 

Fakturan är ställd till mig utan moms på varken material eller tjänster.

Och jag försökte hitta 4425 omvänd byggmoms för tjänster men får inte fram den även jag klickar i "inaktiva"

Får dock fram omvänd byggmoms för varor 25% men inte för tjänster 

Hur ska jag bokföra detta?

Mvh Kallemange

P.S 

Hittade denna guide nedan, men kan bara utföra steg 1 i mitt visma eekonomi smart

Inställningar i programmet

Om du fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet ska du göra följande inställningar i programmet.

1. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning sätter du en markering för rutan Företaget fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet.
  2. Varor och tjänster som faktureras enligt regler för omvänd skattskyldighet bokförs ofta på egna konton. Kontrollera att du angett ett konto vid Försäljning omv skatt under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer. Du kan även ställa in detta per artikelkontering. Öppna den aktuella artikelkonteringen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Artiklar - Artikelkonteringar och kontrollera att det finns en markering i Omvänd skatt och ett konto i fältet Omvänd skattskyldighet. Om du är osäker på vilka konton du ska använda bör du kontrollera detta med din redovisningsbyrå.
  3. Nästa steg är att markera vilka kunder som berörs av omvänd skattskyldighet. Det gör du på fliken Fler uppgifter i kundregistret. Längst ner till höger sätter du en markering i Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet.
  4. När du sedan fakturerar kunden kommer rätt konton att användas, utifrån företagsinställningen eller artikelkonteringen, och fakturan kommer inte att innehålla någon moms. På fakturautskriften får du automatiskt med texten Omvänd skattskyldighet om du har valt någon av våra standardmallar.
2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Har du kollat konto 4041 för tjänstedelen?

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack 

blev perfekt