- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Omvänd byggmoms vid olika typer av inköp - eEkonomi
När han reparerar dessa och köper in tjänster för det så får han alltid fakturor med omvänd beskattning, d.v.s utan moms.
Vi har löst det bokföringsmässigt men det jag undrar är om ni har något tips på upplägg då detta dels inte är inköp i 40xx-kontoserien utan typ 5170 och ibland även nybyggnation och det är dels både lokaler (momspliktiga) och dels även lägenheter (ingen moms)?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Nej, de som utför byggtjänsterna ska debitera moms på vanligt sätt.
Detta gäller under förutsättning att ni inte själva utför några byggtjänster som omfattas av reglerna om omvänd skattskyldighet eller vidaresäljer sådana tjänster.
Ovan ser du ett klipp ur skatteverkets hemsida, sökbegrepp "omvänd skattskyldighet"
Er lösning är fel och bör rättas av er;
Omvänd skattskyldighet gäller bara byggverksamhet - inte fastighetsförvaltning. Returnera erhållna fakturor och meddela leverantören att de inte avser byggvereksamhet annars gör ni er kund en björntjänst.
Även om ni tycker att ni hittat en lösning av momsen i er bokföringen så lever er leverantören i god tro att de gör rätt.
Vid en granskning skulle då er leverantör i efterhand bli debiterad moms på de fakturor de sänt till er och dessutom skattetillägg på det som ni förorsakat genom att inte meddela dem det faktiska förhållandet.
Mikael Pettersson
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
På samma sida hos Skatteverket kan du även läsa den här frågan:
- Ska jag som säljare använda omvänd skattskyldighet även om mitt företags huvudsakliga verksamhet inte alls ligger inom byggsektorn?
Ja, det saknar helt betydelse vilken verksamhet ditt företag huvudsakligen bedriver eller vilken näringsgrenskod (SNI-kod) företaget har fått vid registreringen
En enskild jordbrukare som även säljer byggtjänser, vilket inte är ovanligt, skall vid reparation av ekonomibyggnader, få fakturor med omvänd moms.
Och det innebär som sagt även att bokföringen blir lite spännande, framförallt på lägenheter då man inte får lyfta momsen.
Orsaken till att jag lyft den här frågan är framförallt att man inte löst konteringsproblematiken då de konton som används i BAS förutsätter underleverantörsförhållandet och det frågas även väldigt lite kring det här. Och jag tror att det inte beror på att alla gör rätt.....tyvärr...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Här kommer några exempel som jag lånat från BL. Dom är från 2009 men så vitt jag vet är inget ändrat i bedömningen, möjligen klarlagt.
En lantbrukare med traktorgrävare utför under vissa tider på året en del grävningsarbeten i samband med att nya vägar ska anläggas. Det är bara fråga om tre till fem uppdrag och en mycket liten del av lantbrukarens totala omsättning. Men, eftersom uppdragen återkommer med viss regelbundenhet bör de inte anses som tillfälliga. Lantbruket räknas därmed som ett byggföretag.
Ett fastighetsförvaltande företag utför ibland mindre reparationer åt sina kunder. Dessa tjänster omfattas av avtalet om fastighetsförvaltning och debiteras inte extra. I samband med en storm åtar sig företaget att laga tak åt tio kunder mot särskild ersättning. Eftersom det är fråga om arbeten av liten omfattning under en begränsad tid ska företaget inte betraktas som ett byggföretag.
Ett företag som säljer byggmaterial åtar sig att ha huvudansvaret för ett stort renoveringsprojekt som ska pågå under två år. Företaget anlitar underentreprenörer och fakturerar både varor och tjänster som hör till projektet i eget namn. Företaget har inte tillhandahållit byggtjänster tidigare och kommer inte att göra det när projektet är slutfört. Eftersom projektet är omfattande och långvarigt ska företaget ändå räknas som ett byggföretag under den tid projektet varar.
Ett hotellföretag ska bygga ett nytt hotell som ska ägas av ett dotterbolag till företaget. Hotellföretaget anlitar underentreprenörer och fakturerar dotterbolaget för dessa tjänster. Projektet beräknas pågå under sex månader. Detta ligger enligt Skatteverket på gränsen till vad som kan räknas som tillfälligt. Men, eftersom byggprojektet är en enstaka händelse i hotellföretaget och det är fråga om en utvidgning av hotellverksamheten - inte att starta byggverksamhet till utomstående i övrigt - ska företaget inte räknas som ett byggföretag.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Mikael Pettersson

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har sökt runt lite men hittar heller inget tydligt svar angående just detta. Jag tycker du ska kontakta Skatteverket, så får de ge sin bild av det hela!
/Karl
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kan du skriva ner själva flödet så kanske vi kan slå våra kloka ihop :). Exakt vilken del är det du funderar på hur du ska lösa?
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
debet 4425
kredit 2614
debet 5170 (man måste ju här ta det konto som detta egentligen avser,d.v.s en reparation av fastighet)
Efter att man kört momsrapporten så skall man sedan tömma 4425 mot i det här fallet 5170 så att kostnaderna hamna rätt.
Vår klient har dessutom uthyrning av lokaler men där får han då däremot lyfta momsen vid inköpen. Han har både reparerat lägenheter och lokal (5170) och byggt ut (1110) vilket då även det ställer till det då allt hamnar på samma kostnadskonto 4425 men sedan skall fördelas ut beroende på vad det här. Man kan inte heller lösa det genom att bokföra det här direkt på 1110 och 5170 då det även bokförs rena materialinköp där med moms på (gäller lokalen) och de delar som avser lägenheter skall ju in på rätt rad och då med beloppet ex moms....
Har inte läst några frågor om det här, det är väl iofs inte så vanligt men förekommer absolut. Vi har då löst det genom att använda ett upplägg med 90xx-konton som då blir typ rapportkonton för momsrapporten. Vi kan då bokföra kostnaden direkt på rätt konto och bokför momsunderlagen mot 90xx-konton. Ett upplägg som vi snott från "Glasmästeri på data" för ett gäng år sedan. Funkar fint även om upplägget tar lite tid. Vi gör även lika på dom kunder som handlar mycket av EU och/eller importerar mycket. Då för att slippa dessa omföringar från 4XXX-konton till rätt kostnads-/investeringskonton.
Om du/ni vill så kan vi gärna köra via mail om det blir för mycket text.....
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå.
I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen.
Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan?
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
När det gäller konton så har vi valt 90XX-konton för att slippa "kleta till" resultatrapporten så mycket. Blir ju några varianter på framförallt EU-inköpen. Samma sak med 5171. Om vi vill hålla isär reparationskostnaderna mellan lägenheter och lokal (ur kontrollsynpunkt) så blir det även där fler konton. Och det funkar inte alls med balanskontona när det gäller ny- och ombyggnad.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt.
Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms.
Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231.
I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms.
Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad?
Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?
