Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan55
MEDLEM

Omvänd skattskyldighet momsredovisning

Hej!

 

Jag har en fråga. När jag påbörjade momsredovisningen för förra året så hamnar två verifikationer på avdelning C Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet och ruta 23 Inköp av varor i Sverige. Jag frågar mig varför? Och hur jag ska kontera rätt. Jag har en liten konsultfirma. inköpen det handlar om är två stycken hotellnätter vid tjänsteresa under debet: konto 5831 X kr. kompletterat med 2641 Ingående moms enligt kvitto  - samt motkonto 1930 Företagskonto. Jag lade in inköpen manuellt men betalde med företagets kontokort. på plats. Momsen är betalt till säljaren men det verkar som jag enligt Visma eEkonomi ska momsredovisa som omvänd skattskyldighet, och det är inte jag just nu inte förstår. Säljararna är seriösa hotellverksamheter enligt den information som jag har via Visma eEkonomi. Beror problemet på att jag lade in manuellt och inte kopierade transaktionen via Kassa och bankhändelser, men när jag påbörjar en sådan kontering får jag någon rad om omvänd skattskyldighet, hur gör jag ska jag redovisa både in- och utgående moms eller bara det ena o vänta o se, eller? Och bokföra både ut- och ingående  moms ..? Det rör sig om småsummor för momsen, men principen... Har någon något svar?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

Det beror inte på att du la in en manuell verifikation utan på att en momskod (23) använts på konto 5831. Om det skapas rader för omvänd moms är det momskoden på kontot som påkallar detta - kostnader i Sverige ska inte ha någon momskod. Gå in på verifikationen och ta bort momskoden på den aktuella raden och kontrollera kontot i kontoplanen. 

Jo det fungerade - 5830 går kanske att använda också - men det gick att ta bort koden. tack för tips. Blev ok för momsredovsiningen. tack.