Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Outnyttjat underskott (underskott 1a och 2a året) - eEkonomi deklaration

Hej visma,
Förra året så var mitt första år som företag. Säg att jag fick underskott -20 000kr för år 2017.År 2018 hade jag ett underskott på, låt oss säga -40 000kr.
Så nu ska jag lämna in min inkomstdeklaration för år 2018. Har jag förstått det rätt med att det är bra att ta med sig föregående års underskott för framtida vinst? Och du kan föra med dig underskottet och kvitta mot vinsten så länge som underskottet från tidigare år finns i firman. Är jag rätt ute? Hur gör man om man har haft underskott nu 2år i rad?Ska jag fylla i mitt underskott från föregående år (2017) -20 000kr och fylla i denna summa på R24?På så vis får jag ett underskott på (-40 000 + -20 000kr= underskott 60 000kr för mina två år?)
Med vänligaste hälsning,Alexander
5 SVAR 5
Göran A
UTFORSKARE


Helt rätt föregående års underskott i R24 och så fyller du på med årets resultat och så rullar det på år från år.

Om du är nystartad aktiv rörelseidkare kan du istället för att rulla underskottet framåt dra av underskottet mot inkomst av tjänsteinkomst. Då sätter du årets totala underskott (inkl det du satte i R 24)  i ruta R 45 och på huvudblankettens baksida i ruta 14.1. Du väljer själv vilket du anser ger bäst resultat sett över tiden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!! 🙂 Om jag sätter årets underskott + föregående års underskott (R24) i ruta R45, kommer så resultatet att bli = med 0kr då man använde underskottet till tjänsteinkomst?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill säga, R47 och R48 = 0kr

Helt rätt - du får inget i ruta R 47 och R 48 utan du för bara in det på huvudblanketten i ruta 14.1. Till kommande år har du då heller inget att föra in i R 24. Möjligheten att dra av underskott från aktiv nystartad verksamhet gäller under 5 år.