Ja, jag har ett positivt saldo på 1930. Men efter försäljningen av Swedbankfonden är 1200 kr på detta konto "öronmärkta" och skall flyttas till 2086.
På konto 2083 finns också efterskänkta medlemsinsatser, som vid tidigare års bokslut borde ha flyttats till 2086 .
Lagen om ekonomiska föreningar säger att reservfonden initialt skall omfatta 20% av medlemsinsatserna. Och att efterskänkta medlemsinsatser skall överföras till reservfonden, vilken endast får användas att täcka förlust. Och då efter beslut från stämman.
Fram till försäljningen har föreningen haft två reservfonder - Swedbank-fonden, där föreningen inköpte fondandelar motsvarande ovan nämnda 20% samt ytterligare en på 2086, som initialt uppgick till samma belopp, men som bundet kapital.
Tyvärr har jag svårt att hänga med i debet/kredit-resonemanget. Har ingen erfarenhet från bokföring, men är nyfiken och noggrann. Samt den enda på stämman, som var beredd att åta sig uppdraget. (Och jag, som var så nöjd att släppa ordförandeskapet......) /amatör-Linnea