Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Övergång från EF till AB, nyligen inköpta saker

Jag håller på och ska övergå från EF till AB.
Under sommaren köpte jag in en beg gräsklippare från privatperson för 10 000. Nu undrar jag hur jag ska göra med den i samband med övertagandet...

Har även ett släp som jag ska sälja från EF till AB, skall jag göra likadant med gräsklipparen? Har inte lagt upp den som inventarie. 

Sen undrar jag även hur jag ska göra själva övergången? Har jag fattat rätt att man slipper uttagsskatt om man överlåter allt till AB?

Tanken var att EF skulle stå för kostnaden att starta AB. Aktiekapitalet är betalat med privata pengar, hur kan jag "få tillbaka" dom?

Gör jag eget uttag får jag väl skatta på det?
Många funderingar, men hoppas att någon kan hjälpa mig 🙂
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ett lite mindre företag men funderar precis som dig på att vid årsskiftet omvandla från EF till AB, så jag hoppas du kan få hjälp av någon kunnig 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du börjar med att göra ett avtal mellan dig - som innehavare av e f. - och ditt bolag.
Där anger du vadxköparen ska betala för de tillgångar -klippare ochvsläp - det köper.
Skatt - eller vinst dom kan beskattas - blir det bara om du säljer dem med vinst.
Du kan börja med att bilda dig en uppfattning om marknadsvärdet på dina grejer.

Du sommägare till AB skall stå för aktiekapitalet och registreringsavgifter betalar bolaget självt.

Egna uttag beskattas ej, verksamhetens eventuella vinst ör det som beskattas

Mikael