Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RasmusSs
MEDLEM

Överlåta inventarier från moderbolag till dotterbolag

Hej!

Jag har precis startat ett dotterbolag dit jag flyttat över verksamheten från moderbolaget.

Undrar över inventarier som finns i moderbolaget vilka jag vill överlåta till dotterbolaget.

Tar tacksamt emot tips hur man bokför dessa hos respektive bolag 🙂

 

(Lägger till att moderbolaget har inget intresse av att tjäna ekonomiskt på att sälja/överlåta inventarierna till dotterbolaget, moderbolaget ska endast fortsättningsvis fungera som holdingbolag utan rörelse)

 

Tack på förhand!

/Rasmus

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det inte bör finnas några hinder att sälja inventarier mellan moderbolaget till dotterbolaget, dvs att hantera det precis som om man hade sålt det till ett annat företag till marknadspriset plus eventuell moms. Där är det viktigt att skapa korrekt faktura/kvitto som underlag till båda företagen. Däremot så får jag hänvisa till en redovisningskonsult om det är okej att överlåta inventarierna mellan bolagen och hur man hanterar detta, eftersom det går under koncernredovisning som kan ha lite olika undantag inom sig. Så där är det bäst att hjälp av en konsult så att dina underlag blir korrekta och att det hanteras korrekt. 

 

Ha det fint!

Josefine