Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Superfint
MEDLEM

Överlåta privat bil till Enskild Firma

Hej.

 

Jag har en privat bil som jag köpte innan jag startade min enskilda firma. Eftersom det enbart är en arbetsbil och att den enbart skall användas i tjänsten vill jag nu skriva över bilen på företaget så företaget äger bilen.

Jag undrar om bilen måste betalas med en gång på något sätt eller om den enbart kan skrivas som en skuld företaget har? Om det går att skriva som en skuld, måste en betalningsplan göras upp då?

 

Mvh

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan dels skriva över bilen på företaget och lägga upp det genom en kontering som ser ut på följande sätt.

2018 Egen insättning kredit
1241 Bilar debet

Observera att ingen moms får dras av.

Lägger man upp det på detta sättet så krävs det inte någon betalningsplan utan det hmanar under eget tillskjutet kapital som du själv väljer om och när du vill betala tillbaka.

/Joachim

Hej och tack för svar.

 

Kan man dra av summan som blir från företagets vinst? Alltså så att det påverkar resultatet?

 

mvh

Hej

Ja genoma att bilen skall läggas upp som en anläggninstillgång mest troligt så skall den skriva av. Du får däremot inte dra av hela värdet direkt utan en bestämd avskrivningstakt/livslängd skall uppskattas. 5-10 år är nomalt på en bil.

/Joachim

Blir det som en slags avbetalning ungefär då och summan jag drar av per månad ses som en kostnad? Mvh

Hej

Det kan man säga att det blir. Om man har en avskrivningstakt på 10 år så kommer kostnaden för bilen bli ca 1/10 del per år.
Avskrivningen kan man välja att göra månadsvis eller årsvis. Då ingen moms påverkas vid avskrivningar så spelar det inte så stor roll om man gör det månads eller årsvis.

/Joachim