Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paypal och Zettle

Hej!

Jag har koppling med Zettle men hittar inget svar på min fråga. När jag gör en matchning, ska jag då även ta med kortavgiften eller ska jag bara matcha själva insättningen? Ska sista raden vara med?

 

Mvh Therese

 

ThereseHildorsson_0-1693484543319.png

 

 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Avgiften skall vara med för att du skall få beloppet på 1580 att stämma Dock så bör avgiften läggas på ett annat konto än 1580.

Konteringen skall se ut på följande sätt.



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ok, för jag ska inte bara matcha beloppet mot 799,92 kr. Jag ska ha med hela beloppet och även avgiften som jag gjort. För sen kommer ju det in från Zettle direkt :

 

ThereseHildorsson_0-1693563471356.png

Mvh Therese

Hej

Hur ser transaktionen från izettle ut när den kommer in i eEkonomi? Kan du bifoga en skärmdump på en sådan transaktion så jag får se hur den blir bokförd.
/Joachim

ThereseHildorsson_0-1693571191833.png

Så lägger sig försäljningen och kortavgiften i skärmdumpen ovan.

Hej

I den konteringen som du bifogat nu så är det inte med någon avgift och avgiften måste ni bokföra av två skäl. Dels måste kostnaden (Avgiften) in i er bokföring och om ni inte bokför avgiften så kommer det bli en obalans i saldot på konto 1580.

Konteringen du skall göra när Zettle sätter in pengarna på er bank blir den jag bifogade i det tidigare svaret.


 

Visar med ett komplett exempel också så det blir tydligare. Visar med de 799,92 du fått in på banken och hur båda konteringarna då kommer se ut.

1. Dagskassan från Zettle bör se ut så här (Visar detta med enbart momspliktig behandling)
Total försäljning är 815 kr

 

2. Några dagar senare sätter Zettle in 799,92 på ditt bankkonto. De har dragit av 15.08 i avgift för att du använder deras tjänst.

 

Som du ser om du tittar på båda dessa transaktioner i exemplet så är det samma belopp på raden med konto 1580. Vilket gör att hela din fordran på Zettle nollas ut. Skulle du enbart bokföra det insatta beloppet på  799,92 mot 1580 så kommer du få en obalans på 15,08 vilket man inte vill.

Hoppas detta klargjorde det hela något. 
Önskar dig en riktigt fin fredag och en underbar helg
Joachim



 

ThereseHildorsson_0-1693578537499.pngThereseHildorsson_1-1693578597876.png

Får ändå inte ihop det, dessa två transaktioner kommer in i Visma direkt utan att jag gör något. Sedan är det den transaktionen med kortavgiften som du säger att jag ska lägga som 6570 istället för 1580 som jag gjort idag. Men du kanske förstår bättre nu. För det blir diff i min bokföring och jag försöker lista ut vad det är.

 

Mvh Therese

Hej

Om du får in denna transaktionen direkt så räcker det med att bokföra de 799,92 Kronorna mot 1580. Avgiften är då med i verifikationen nedan.

 

/Joachim

Fint då matchar jag bara summan 799,92 kr mot 1580. Inget mer! 

Tack!

Mvh Therese