Hur bokför jag en inbetalning till en pensionsförsäkring i Enskild firma? Och hur gör jag med löneskatten? Jag har förstått av avdraget på max 35 % av inkomsten hanteras i deklarationen, likaså egenavgifterna (om det blir några??)? Men hur gör jag med löneskatten? Tacksam för svar!
Elisabet
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Pensionsförsäkringskostnader bokför man som ett eget uttag av eget kapital (2010) i enskild firma, där man sedan gör avdrag i sin NE bilaga ( bilaga till deklarationen ) i ruta 38 samt särskilda löneskatten i ruta 39 enligt vad du kan läsa i. denna länken här hos Skatteverket.
Så i själva bokföringen bokför man alltså det som ett eget uttag och redovisar inte den särskilda löneskatten på något sätt, men i sin NE bilaga så hanterar man både eventuell pensionsavdrag som är tillåten samt den särskilda löneskatten.
Egenavgifterna hanteras också i NE bilagan och du kan läsa mer om hur det hanteras i länken jag skickade. Dessa hanteras inte i bokföringen alls. Hur de beräknas m.m kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
Tack snälla för bra och tydligt svar!
Elisabet
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.