Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Pensionsinbetalning enskild firma

Hur bokför jag en inbetalning till en pensionsförsäkring i Enskild firma? Och hur gör jag med löneskatten? Jag har förstått av avdraget på max 35 % av inkomsten hanteras i deklarationen, likaså egenavgifterna (om det blir några??)? Men hur gör jag med löneskatten?  Tacksam för svar!

Elisabet

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Pensionsförsäkringskostnader bokför man som ett eget uttag av eget kapital (2010) i enskild firma, där man sedan gör avdrag i sin NE bilaga ( bilaga till deklarationen ) i ruta 38 samt särskilda löneskatten i ruta 39 enligt vad du kan läsa i. denna länken här hos Skatteverket. 

Så i själva bokföringen bokför man alltså det som ett eget uttag och redovisar inte den särskilda löneskatten på något sätt, men i sin NE bilaga så hanterar man både eventuell pensionsavdrag som är tillåten samt den särskilda löneskatten.

Egenavgifterna hanteras också i NE bilagan och du kan läsa mer om hur det hanteras i länken jag skickade. Dessa hanteras inte i bokföringen alls. Hur de beräknas m.m kan du läsa om här.

Ha det fint!

Josefine

Tack snälla för bra och tydligt svar!

Elisabet