Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Karin1
MEDLEM

Pensionsinbetalning

Jag har börjat pensionsspara för mig själv i mitt företag. Enligt vad jag läst mig till bokför jag det på 7412. Kommer det att vara förmånsskattegrundande? Jag kommer att få betala inkomstskatt på pensionen när jag tar ut den, det ska väl inte dubbelbeskattas?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna-Karin
Till skillnad från vanliga löntagare kan du som driver aktiebolag betala in och göra avdrag för privat pensionssparande. Avdrag för privat pensionssparande får göras med upp till 35 procent av lönen i din inkomstdeklaration. För att du ska kunna göra avdrag måste ditt pensionssparande ske i en pensionsförsäkring eller på ett pensionssparkonto. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 455 000 kronor (2018).


Ditt företag betalar som vanligt arbetsgivaravgifter på hela lönen, men du slipper inkomstskatt på den del som motsvarar avdraget eftersom sparandet är avdragsgillt i din deklaration.

Från januari 2015 ändras reglerna för privat pensionssparande, vilket gjorde att man kunde bli dubbelt beskattas om du hade ett privat pensionssparande. Nu får man privat spara 1800 kronor per år utan att det dras någon skatt. Därför är en annan sparform att rekommendera. 

Du kan säkert hitta mer information på pensionsmyndighetens hemsida.

Hoppas det var till hjälp för dig.

// Amanda