Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Charles
MEDLEM

Periodisera intäkt vid kontantmetoden

Hej, jag har erhållit en intäkt där tjänsten jag levererar sträcker sig över ett kalenderår. Men då jag har brutet räkenskapsår önskar jag att periodisera för att få ett mer rättvist resultat. Jag använder Visma eekonomi smart och kontantmetoden. På flera ställen läser jag att det "bara" ska vara att trycka på knappen "periodisera". Men jag finner inte knappen när jag öppnar upp den aktuella verifikationen. Men jag kan finna den vid leverantörsfakturor. Är det en bugg i eekonomi smart eller kan man inte periodisera en intäkt/verifikation vid kontantmetoden? Min nästa fråga är om det är godkänt att periodisera intäkten trots att det leder till ett minusresultat?

Vänligen Charles

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej @Charles 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag är lite inne på att du kan ha läst hjälpavsnitt som är skrivna för varianten Visma eEkonomi Pro. I eEkonomi Pro finns en funktion för periodisering av kundfakturor som inte finns i eEkonomi Smart. 
I och med att du arbetar i Visma eEkonomi Smart och vill periodisera en intäkt så får du göra det via en manuell verifikation istället. Det är ingen bugg i programmet utan mer en begräsning. 

 

Vad gäller din fråga om det är godkänt att periodisera intäkten trots att det leder till ett minusresultat så beror det på vilket regelverk du bokför enligt. Då du bokför enligt kontantmetoden så skulle jag tro att det är enligt K1 regelverket och då skall och får du inte periodisera intäkten alls.

Det enda som skall och får periodiseras är följande.

Förskott från kunder över 5 000 kr.

  • Ränteutgifter över 5 000 kr som hör till räkenskapsåret men betalas först kommande år.
  • Ränteinkomster över 5 000 kr som du har mottagit under räkenskapsåret men som hör till kommande räkenskapsår.
  • Skadeståndsersättningar som är beslutade.
     

    Önskar dig en fortsatt fin dag
    Joachim