Gjorde ett inköp den 27:e december, med förskottsbetalning till bankkonto som betalmetod. Det betalades samma dag. Men företaget skickade ut fakturan/kvittot samma dag som de skickade leveransen, vilket var idag, 3:e januari 2023, så "fakturadatum" och betalningsdatum står som 3/1 2023 på fakturan.
Det jag undrar är hur det blir nu med årsresultat etc - detta vill jag ju ska vara med som en utgift på 2022 års resultat (vilket det är, det är ju beställt och betalat i december), medans fakturan i sig säger januari 2023. Då eEkonomi fyller i fakturadatum från fakturan som 3/1 2023, så kommer väl bokföringen och resultatet hamna på 2023?
Hur gör jag nu? Aldrig varit med om detta förut, så därför jag är lite fundersam..
Hej
Du får dela upp frågan i två delar.
1. Förskottsbetalningen
När du matchar betalningen (27/12) lägger du den på konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantör och där får den ligga över bokslutet. När fakturan är bokförd (2023) går du in och registrerar betalning av fakturan och väljer Annat konto och 1684 som betalkonto.
2. Periodisering av kostnad
I bokslutet 2022-12-31 bokar du upp en upplupen kostnad:
Debet kostnadskonto (nettobeloppet)
Kredit 2990 Upplupna kostnader
Då har du periodiserat kostnaden bakåt till 2022 års resultat.
2023-01-01 vänder du på verifikationen:
Kredit kostnadskontot
Debet 2990
Att göra sådana här interimsposter är vanligt för att flytta intäkter och kostnader till rätt resultatår.
Vänliga hälsningar
RoffaK
2023
Aha, där ser man! Tackar så mycket för hjälpen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.