Jag har inte lyckats hitta ett bra svar i forumet och skriver därför en egen.
Innan jag började arbeta i visma administration 500 skickades en faktura till kund som avsåg 4 månaders ersättning i förskott, dvs sep-dec 2015. Fakturan gjordes manuellt och är alltså inte skapad i bokföringsprogrammet. Den är heller inte inlagd kundfodran utan bokfördes direkt som betald eftersom den redan var betald när vi fick tillgång till bokföringsprogrammet. Jag har bokfört inbetalningen enligt förljande:
1930 325.000 D
2611 65.000 K
2990 260.000 K
2990 valdes för att kunna periodisera intäkten med 65.000 kr per månad för sep-dec 2015. Motkonto för periodiseringen valdes till 3041.
För det första undrar jag om detta är korrekt bokfört med korrekta konton.
När jag genomför momskontroll får jag flera avvikelser som jag inte riktigt blir klok på.
Tack Carina,
Jag vet inte om ditt förslag är applicerbart i mitt fall. Jag skickade alltså en faktura den första september, som sedan betalades i sin helhet den 10 september. Eftersom jag inte hade tillgång till bokföringsprogrammet när fakturan skickades (nystartad ekonomisk förening), så bokfördes den aldrig som en fodran på 1510, utan direkt som en betalning enligt ovan. Problemet verkar ligga i att jag använder 3041 som motkonto för min periodisering och programmet räknar ut moms på detta belopp. Men nu har jag ju redan redovisat all moms vid själva betalningen och jag vill endast periodisera intäkten på årets sista fyra månader.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.