Hej,
Jag undrar hu man ska kontera periodiserade kostnader som fakturerats från företags inom/utanför EU så att momsen blir rätt och att man därmed slipper diffar i momskontrollen?
Mvh
Peter R
Löst! Gå till lösning.
Hej
För attt kunna svara på frågan behöver vi ha mer information om vad det avser för typ av periodisering. Hanteras på olika sätt beroende på orsaken till varför det skall periodiseras.
* Gäller frågan något du betalt i förväg?
* Varor/tjänster du redan fått/nyttjat men som skall betalas i året efter?
* Kostnader för tjänster du nyttjat men inte fått fakturan för än?
/Joachim
Här vill jag nog ha lite förtydligande @Joachim E ......
I mitt fall har jag köpt en prenumeration av mjukvara som jag vill periodisera
jag använder följande konto:
Försöker jag periodisera på konto 5421 får jag avvikelse i momsrapporten.
//Davor P
När det gäller inköp från EU och/eller import från länder utanför EU så är det alltid bäst att använda dom konton som finns för det ändamålet i kontoplanen från början. D.v.s i ditt fall så bokför du inköpet på konto 4535, inköp tjänster EU 25%, då det här sannolikt anses vara en tjänst och då bör vara på rad 21. Eller om det anses vara ett varuinköp så använder du konto 4056. och sedan då, så klart, även 2614 och 2617. Då har du fått momsrapporeringen korrekt. För att sedan få din interna redovisning korrekt så bokför du samma belopp kredit konto 4549, som då är "Motkonto beskattningsunderlag import" och inte har någon momsrapportrad. Sedan kan du bokföra kostnaden på t.ex 5420 och periodisera som du vill.
Man bör inte lägga upp särskilda kostnadskonton för inköp från EU eller import då resultaträkningen sväller. Det är då bättre att använda rätt konto i 4xxx-serien och motboka mot 4549.. Då blir livet så mycket enklare. .... Lycka till!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.