Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktoria N
MEDLEM

Periodisering av kundfakturor

Hej! Jag har ett par frågor om periodisering av kundfakturor.

 

1. Visma eEkonomi låter inte/har inte funktion för att periodisera en kundfaktura som avser försäljning utanför EU (3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfri), varför är det så? Det är bara kundfakturor som avser försäljning i Sverige som har knappen "Periodisera".

 

2. Jag har gjort en manuell periodisering av kundfakturan som avser försäljning utanför EU (3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfri). Kundfakturan var utställd år 2024 men på fakturan står det uppgifter för år 2023. Så jag bokförde såhär, är det korrekt?

 

2023-12-31

Konto 1790 debet och konto 1510 kredit

 

2024-01-01

Konto 1510 debit och konto 1790 kredit

 

Nu när jag tar fram en Kundreskontralista för år 2023 i samband med årsredovisningen och jämför Utgående saldo på Kundreskontralistan med saldo på 1510 Kundfordringar på 2023 Balansräkningen så kommer det en skillnad på precis samma belopp som bokfördes vid en manuell periodisering. Är det korrekt?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Det är för att det är en utlandsfaktura och moms inte skall redovisas dvs det skall redovisas med andra momskoder vilket blir problematiskt.

2. Den periodiseringen blev inte helt rätt. Så som du bokfört den nu redovisas det inte någon intäkt. Så du bör justera båda konteringarna i de två åren på följande sätt

2023-12-31

1790 Debet
3990 Kredit

2024-01-01

1790 Kredit
3990 Debet

Sedan bokför du betalningen av fakturan precis som vanligt sedan. 

/Joachim