Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Periodisering i efterhand

 

Hyresvärden skickade mina avier till fel adress och det uppdagades av mig efter 4 månader ( vi hade en uppgörelse av gratis hyra ett par månader så jag tänkte att de kanske förlängde tiden, men det hade skickats till fel adress när jag kollade upp det) SÅ jag betalade 4 månaders hyror aug. sept, okt och november i november 2020. Kan jag periodisera dessa eller blir det fel med momsen då? Jag hade tänkt söka omsättningsstöd men då fakturorna hamnade i fel månad så blir det svårt att nå upp till beloppet för att få omsättningsstödet.  


 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lotta,

Svår fråga tycker jag men programmässigt så kan du periodisera i efterhand så länge du inte har låst din bokföringsperiod. Så här periodiserar du en verifkation i Visma eEkonomi och så här periodiserar du en leverantörsfaktura 

Är det en faktura/verifikation från november som du vill periodisera bakåt i tiden samtliga månader från november - augusti?
Är hyran momspliktig och i så fall hur ofta redovisar du moms?
Funderar på om anledningen till att du vill göra denna korrigering av bokföringen enbart beror på att du vill ansöka om omsättningsstödet? I så fall skulle jag vilja råda dig att börja kolla med Skatteverket så du inte lägger ner en massa tid på korrigeringar i onödan. 

Trevlig kväll! /TInna