Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Praktikant i utlandet

Hej! Vi är ett nystartad företag som distribuerar två svenska barnavårdsprodukter i Frankrike. Min fråga är följande: Vi har använder oss av en praktikant som utbildar sig till läkemedelsrepresentant i Frankrike. (Har stämt av med skatteverket att detta är ok). Vi skall betala henne en skattefri ersättning varje månad. Hur bokför jag den bäst? Skall jag bokföra omvänd skatt?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om praktikanten är anställd av någon annan än er och ni mottar en faktura från det franska företag som praktikanten arbetar för, på den ersättning ni ska betala, så är det väl det företaget som avgör hur fakturan ska se ut?

Har jag förstått rätt?

Mot vilket underlag ska ni annars betala praktikantens ersättning

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Praktikanten studerar vid universitet och universitet står för eventuella skatter. Vi betalar endast en minimiersättning. Det finns ett särskilt avtal som vi har skrivit under, tillsammans med praktikanten och universitetet där bl a den skattefria ersättningen framgår.

Fd medlem
Inte tillämpbar

I Sverige kan vi ju betala ut skattefria ersättningar direkt till privatpersoner utan andra uinderlag än kvittenser.
Hur står det i avtalet att ersättningen ska hanteras? Direkt från er till praktikanten eller till praktikanten via Universitetet?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det står att den skall betalas med banköverföring direkt till praktikanten.

Karin

Fd medlem
Inte tillämpbar

I så fall kostnadsför du bara ersättningen i din bokföring och någon form av omvänd skatt är inte aktuell

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, stort tack för din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Karin