Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Presentkort bokadirekt

Hej, 

Jag har bokadirekt som bokningssida, och via boka direkt kan kunderna köpa presentkort, universiella som gäller alla som har Boka direkt, och specifika som gäller endast min salong. 

Nu har en kund köpt ett presentkort via bokadirekt som redoviasar köpet via mejl enligt bild 1 

950 kr är sedan insatt på mitt konto då tar 50 kr i avgift för att handa presentkort via online. 



Sen vill de att jag ska bokföra det enligt nedan .... 


och jag begiper inte hur jag ska kunna göra det då jag kommer att bokföra insättningen som en leverantörsskuld... .. det finns ju inget sätt i Izettle att bokföra presenkort. Hur kommer jag då att kunna bokföra själva tjänsten? Finns ju ingen verifikation till att tjänsten är utförd.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lotta,

Jag tror Bokadirekt menar att du ska lägga det på t.ex 2421 Ej inlösta presentkort i första konteringen. Då bokas det upp en skuld på ett 24-konto. Det är ungefär som att boka en leverantörsfaktura på 2440 och sedan boka bort den när betalningen av leverantörsfakturan sker.
I detta fall visas 24xx i debet när presentkortet löses in och således bokas "skulden" bort och beloppet läggs istället på momsen och försäljningen.

Du ska inte göra en leverantörsfaktura utan gör enligt nedan.
Du matchar pengarna in som en händelse via kassa- och bankhändelser när pengarna kommer in på ditt företagskonto. Välj att matcha mot Övrig insättning Egen kontering och kontera enligt deras första förslag.

När kunden löser in presentkortet gör du en manuell verifikation som bokar bort skulden enligt kontering nummer två:)

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen.

Ha det gott!
/Sofia