Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elliot321
MEDLEM

Print On Demand "wallet" - Hur bokför man?

Hej!

Jag använder en print on demand tjänst i mitt bolag och undrar på vilket konto jag ska bokföra på när jag sätter in pengar där. Pengarna sätts in i ett så kallat "wallet" och där drar sedan print on demand företaget pengar när en kund lagt en beställning. Det funkar ungefär som en förbetalning av ett varuinköp.

Tack på förhand!

/Elliot

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du har pengar innestående någon annan stans under en oklar period så bör insättningen bokföras upp som en tillgång.

Insättningen bokförs på detta sätt.

1930 Kredit
1599 Debet

När det sedan dras pengar därifrån så måste den dragningen göras manuellt.

1599 Kredit
6590 Debet
2641 Debet

/Joachim

Elliot321
MEDLEM

Hej!

Tack för snabbt svar! I detta fall gjordes utdraget till Tjeckien. Är det omvänd moms jag ska bokföra då?

Alltså:
1599 Kredit
6590 Debit (momskod 22)

/Elliot

Hej

Det beror på. Det är väl företaget som du har pengar inneståenede hos du betalar till. vart finns detta företaget någonstans?

/Joachim

Elliot321
MEDLEM

Hej!

Den första betalningen, alltså insättning, är enligt kvittot till Norge. Sedan när pengarna drogs från mitt "wallet" får jag endast upp att produkten tillverkats i Tjeckien och att dom i detta fall redovisar momsen i Tjeckien. Jag tolkar det som att momsen ska redovisas som omvänd då de anger att "Tax reporting country" är Tjeckien. 

/Elliot

Hej

I så fall är det omvänd skattskyldighet på det men du skall använda momskod (21 25%) eftersom det är inom EU.

1599 Kredit 
6590 Debet Momskod 21
2645 Debet
2614 Kredit

/Joachim

Elliot321
MEDLEM

Tack så mycket! Uppskattas!

/Elliot