Hej
Vi har skickat en offert på ett jobb till en privatperson.
Vi har använt en av era färdiga mallar, vi har bara lagt till vår egna logga.
I vår offert står alla priser exkl moms och en totalsumma exkl moms. Det står även på samma rad som totalsumman att "mervärdesskatt tillkommer".
Nu vill vår kund inte betala momsen, utan att han hävdar att pris till privatperson ska vara inkl moms.
Räcker det för mig som företagare att skriva "mervärdesskatt tillkommer" eller måste det vara uträknat på offerten?
Hej,
Jag var hyfsat säker på att det räcker att det ska stå att moms tillkommer, men att det ska stå med hur mycket (25%) samt vara tydligt angivet.
Men sen hittade jag KV's vägledning om prisinformation
och här kan man läsa att moms och andra avgifter ska ingå.
Jag skulle kolla med KV eller ARN om jag vore du, för att ha ordentligt på fötterna när du talar med kunden.
//Tina
Tina,
Den länk du hänvisar till beskriver, enl min tolkning, hur prisinformation ska tillämpas på försäljningsstället samt i marknadsföring och berör inte offerter.
Men ditt förslag på att kolla med KV eller ARN tycker jag är bra.
Tack för all hjälp, den uppskattas.
Har pratat med Hallå Konsument och där rådde de mig att låta kunden eller jag själv anmäla till ARN så får de kolla på det och ge en rekommendation. ARN gav inga synpunkter eller råd förrän det finns en anmälan.
Jag borde ju inte vara den första... Men jag hittar inga prejudicerande fall... Någon som vet om något mer liknande fall?
// Henrik
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.