Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Privat inköp med firmakortet från annat EU-land

Hej!

 

Jag har lyckats stöka till det lite för mig själv och undrar om det finns någon som kan ge tips hur kring jag borde bokföra detta:

 

Jag (ägare) gjorde av misstag ett privatinköp av en bok på firmans (aktiebolag) Amazon-konto.

Summan (244,16 kr) drogs på företagskortet och jag har fått en faktura med omvänd momsskyldighet (14,66 kr) då de levererar från EU.

 

Hur bör jag gå till väga för att bokföra hela denna händelse? Min tanke är att detta skall dras på lönen.

 

Tack på förhand!

 

Mvh Sharpo

 

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag hittade tråden Betalade privata saker med företagskort (AB), hur bokföra? där jag tro och hoppas du får svar på din fråga, där finns olika alternativ till lösning.

Skulle något kännas oklart får du gärna återkomma! :
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Jag hittade inte riktigt svaret i länken du tipsade om men jag fick några bra tips och nu tänker jag så här:

 

Bokföring av fakturan:

2440 - Leverantörsskulder K 244,16

4058 - Inköp varor EG 6% D 244,16

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet D 16,45

2634 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 6% K 16,45

 

  • Eftersom det inte är någon moms pålagd så måste den så klart betalas.
  • Eftersom det är ett privat inköp så får inte momsen lyftas.
  • Jag bokar kostnaden för böckerna samt den moms som måste betalas som en fodran, och kvittar mot de skulder bolaget har gentemot mig.

 

Jag tänker mig en manuell verifikation enligt nedan:

 

Steg 1:

Bokför inköpet av böckerna som en fodran

 

4058 - Inköp varor EG 6% K 244,16

1680 - Andra kortfristiga fordringar D 244,16

 

Steg 2:

Bokför momsen som inte var pålagd fakturan, men likväl måste betalas, som en fodran

 

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet K 14,65

1680 - Andra kortfristiga fordringar D 14,65

 

Nu är 4058 och 2645 nollade, medan 1680 har kontosaldo 258,81 dvs priset på böckerna ink. moms.

 

Steg 3:

I det sista steget så kvittar jag fodran mot de skulder som bolaget har gentemot mig:

 

1680 - Andra kortfristiga fordringar K 258,81

2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del D 258,81

 

Är det här en bra lösning?

 

Mvh Sharpo

Hej Sharpo, 

Jag tänker att detta inte känns helt korrekt faktiskt, men jag måste dubbelkolla så jag förstått det rätt innan.

Inköpet av boken var väl menat till dig som privatperson och inget som ska belasta företaget alls? Är fakturan utställd till dig som privatperson? 
För isåfall är detta inget som ska påverka eller tillhöra företaget. Visst ska du bokföra beloppet du betalat från företagskontot och eventuellt också återbetalningen från ditt privata konto till företaget, däremot lyfter du ingen moms på inköpet eftersom inköpet är privat. Eftersom det är ett AB så justerar jag mitt svar, du kan använda konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del och jag justerar också länken du fått tidigare. 


Exempel: 
När utbetalningen gjorts från företagskontot

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto/ det konto betalning gjordes från   X
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del

X

 


När du gör återbetalning till företagskontot

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto/ det konto betalning gjordes från X  
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del

 

X


Återkom om jag missförstått något! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Tack för svar!

 

Jo inköpet är menat till mig som privatperson men det gjordes med det Amazon-konto som är registrerat på mitt bolag.

Så fakturan är alltså inte utställd på mig som privatperson, utan på mitt AB.

Det är ett EU-inköp så fakturan har ingen moms pålagd.

 

Så de är det här som krånglar till det lite för mig. Om jag "bara" hade köpt med kortet så känns det tydligt hur det bör bokföras 😅

 

Hur ser du på mitt tidigare förslag givet denna förtydling?

 

Mvh Sharpo

 

 

 

 

 

Hejsan! 

Här blir jag faktiskt lite osäker, jag försöker hitta information om detta men går lite på bet eftersom fakturan egentligen inte ska beröra ditt företag men ändå är utställd till företaget. Jag vågar tyvärr inte svara på detta känner jag, utan jag tycker du ska ta det en vända med din redovisningskonsult, så det verkligen blir rätt och riktigt hos dig.

Skulle någon annan användare i forumet ha stött på samma situation eller vet hur detta kan lösas enklast så är det självklart välkommet att inflika. 🙂

 

/My