Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Projektbidrag, hur skall det bokföras?

Hej!

 

Har fått ett projektbidrag från Musikverket för ett projekt som nu är avslutat. Då jag står som projektägare har hela bidraget betalats ut till mig, och nu när allt avslutats skall deltagande artister fakturera mig för respektive del. Hur bokför jag allt detta, dels pengarna in från musikverket, dels den del av bidraget som skall vidare till andra deltagare..?

 

undrar

 

Klas 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Klas, 

 

Ett bidrag bokförs normalt sätt som en intäkt, till exempel mot 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m om bidraget inte ska minska anskaffningsvärde på en förvärvad tillgång eller om bidraget ska redovisas som skuld.

 

I detta fallet kan det vara så att det ska redovisas som en kortfristig skuld, det är däremot villkoren för bidraget som avgör. Om det ska redovisas som en skuld debiterar du likvidkontot, till exempel 1930 med mottagen summa och krediterar förslagsvis konto 2880 - skuld erhållna bidrag. När betalning till resterande deltagare sker debiteras konto 2880 och likvidkontot du använt krediteras.

 

Är du osäker på vad som gäller rekommenderar jag en kontakt med skatteverket för att kolla om du skall redovisa mottaget bidrag och då förmodligen också redovisa det som en intäkt istället. 

Hoppas och tror detta hjälper dig på vägen iallafall. 🙂 
Ha en fin fortsatt dag! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

 

Vi är ett Riksförbund som har lokalföreningar. Vi har ett avtal med en organisation att våra lokalföreningar kan söka bidrag från dem som ersättning för diverse kostnader. Då får vi alltså utbetalt en summa som sedan ska vidare till våra lokalföreningar. Hur bokför jag insättningen vi får med bidragssumman och sedan utbetalningen vi gör till lokalföreningen? 

 

Tacksam för all hjälp!

MVH Fanny