- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Aktieförsäljning/köp
Hej! Jag behöver lite hjälp hur jag skall hantera följande: 1 företag har lite aktier i ett bolag till ett värde av 0:- (dessa har överlåtits från ägaren). Dessa aktier säljs till ett annat bolag som betalar ut en viss del i pengar och en viss del i aktier i detta bolag. Detta blir en vinst totalt sätt eftersom anskaffningsvärdet av dom sålda aktierna är 0:- i bolaget. Har bokfört upp pengar in samt tillgång aktier (nya) och detta blir vinsten. Är denna vinst skattebefriad och skall hamna i skattemässiga justeringar?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan,
Är det ett aktiebolag eller ett ett fåmansföretag du ska deklarera för?
/My
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Aktiebolag
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Då har skatteverket ett bra svar på din fundering ser jag. Hittade dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag, finns även deklarationsanvisningar. På sida 12 står om just försäljning av aktier för AB.
/My
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack My!
Jag hittade också detta och var i kontakt med SKV och fick det förankrat där, då det var nya aktier samt pengar som det berörde.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
hej vad gäller vid vinst vid försäljning av aktier i depå hos Avanza..?Fåmansbolag...är detta skattefritt eller inte ..vet inte hur jag skall räkna fram årets skattekostnad vid bokslutet utan svar på den frågan.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan,
Jag fick likt ovan svar på denna fråga från skatteverkets dokument Skatteregler för delägare i fåmansföretag, på sida 12 går man igenom hur du hanterar Vinst vid försäljning av aktier i fåmansföretag. Tror och hoppas den kommer kunna hjälpa dig på vägen. 🙂
Ha en fin fredag och trevlig helg!
/My