Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas_Hartmann
UTFORSKARE

Provision från Network Marketing

Vi har ett nystartat AB som vi ska redovisa via Visma eEkonomi Pro. Vi är dock osäkra på hur vi bör bokföra provisioner på vår försäljning, som utbetalas från vår amerikanska producents brittiska dotterbolag. 
Varorna levereras direkt från något av producentens egna lager till våra kunder i en rad länder, varav merparten i Spanien, Mexico och USA. Tacksam för rekommendationer!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Thomas, 

Jag försökte hitta information om detta på Redovisa rätts sida om provision. Dem skriver följande

 

Erhållen provision krediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (BAS 2020) om provisioner är företags primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Om provisionen är från företagets sekundära aktiviteter krediteras lämpligen konto 3920 Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties, alternativt på underkontot 3921 Provisionsintäkter och ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter.

Lämnad provision debiteras konto 6050 Försäljningsprovisioner. Om den lämnade ersättningen i stället utgör en kostnad för anlitande av underentreprenader/underkonsulter debiteras konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader, alternativt konto 6590 Övriga externa tjänster.

 

Jag tror och hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂 
/My