Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rådgivning till ett AB

Hej,

 

Hoppas detta är rätt forum att ställa frågan på.

Jag är väldigt ny på bokslut och har en kund som vill ha råd vad hen ska göra med sin vinst i sitt lilla enskilda AB. Det är nästan 150 000 kr det rör sig om och vi har diskuterat lite om utdelning samt pensionssparande eller pensionsavsättning. Men jag är lite nervös att jag ska rekomendera fel eller tänka fel.

Så min fråga är: Vad skulle ni föreslå samt hur hade ni löst det eftersom det är nytt år och inget av detta blev gjort förra året. 

 

Hen har inte tagit ut lön från sitt företag, utan ser företaget mer som en pensionstrygghet.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Mvh

Linnéa

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Först kan du notera att utan löneuttag finns inga möjligheter till pensionssparande eller pensionsavsättningar via AB. Om ambitionen är att säkerställa ett pensionskapital skulle jag föreslå maximal utdelning enligt reglerna för fåmansbolag (20 % skatt) och att nettobeloppet placeras i ett privat sparande.

 

Utdelning ska beslutas på bolagsstämman 2023 och får uppgå till Fritt eget kapital men ligga inom beräknat utdelningsutrymme enligt K10-blankett. Gränsbeloppet för utdelning beslutad 2023 är 195 250 kr men det finns kanske sparat utrymme från tidigare år.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack Roffakab!