Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räkna ut räntetäckningsgrad

Hej! Jag ska räkna ut räntetäckningsgraden och för att göra det tar man rörelseresultat + finansiella intäkter / finansiella kostnader.  

Underlaget är det som finns på bilden. Jag uppfattar det som att jag inte har några finansiella intäkter utan bara kostnader, men ingår nedskrivningar för kortfristiga placeringar som en finansiell kostnad? Jag är osäker på hur jag räknar ut räntetäckningsgraden korrekt, vilka kostnader som ska räknas med och ifall det finns några intäkter? 

Namnlös.png

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du får ursäkta om jag låter kritisk men är det relevant att beräkna en räntetäckningsgrad när rörelseresultatet redovisas till - 664 607,40. Någon räntetäckning finns ju inte överhuvudtaget.

Beräkningsmässigt hade jag lagt in nedskrivningar i rörelseresultatet och ställt det mot räntekostnader. I ditt exempel alltså - 674 967,40 / 5 684,77.

Räntetäckningsgrad känns mer relevant när den är positiv och som många andra nyckeltal beräknade över tid för att se trend.

Kanske inget svar utan mer en kommentar till din fråga.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår att du tänker så men detta är faktiskt en uppgift för en bokföringskurs  och de frågar efter räntetäckningsgraden nämligen haha.

Men tack för svar! Hur kommer det sig att du räknar in nedskrivningarna i täljaren dock? Där ska det ju inkluderas intäkter? 

Hej

Jag ser det som ett sätt att beräkna företagets/verksamhetens förmåga att generera rörelseresultat (inklusive nedskrivningar) för att täcka räntor som betalas till externa intressenter. Är räntetäckninsgraden 1,0 räcker resultatet bara till att "betala" räntekostnader. Är graden över 1,0 t ex 2,0 får ju ägarna kvar lika mycket som räntekostnaden. Sjunker den under 1,0 kanske man ska fundera på vem som tjänar på verksamheten, långivarna eller ägarna? Men den frågeställningen kanske inte ingår i kursen.

Vänliga hälsningar

RoffaK