Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räknat fel på resultatet?

Efter mitt första år som enskild näringsidkare flytta jag hela vinsten till mitt privata konto för att börja om igen på 0. Nu efter det andra året så inser jag att jag troligtvis har räknat fel.

Nu när andra året är i hamn så ser jag att saldot på företagskontot överstiger resultatet (Jan - Dec 2019), allt detta är Ex. moms.

Innebär det att mellanskillnaden är en miss från mig och jag kan föra över till mitt privata konto eller har jag glömt något?

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Johan! 

Förmodligen har det gått lite snabbt här, men det mest går ju alltid att lösa så länge vi vet vad som har hänt 🙂 

Jag tror att vi behöver backa ett par steg och kolla på vad resultatet faktiskt är, eller vinsten som ett positivt resultat också kan kallas. Resultatet räknas ut genom att ta intäkter minus kostnader och har du mer intäkter än kostnader har företaget gått med vinst. Resultatet ser du enklast på en Resultatrapport

Låt oss säga att du förra året gjorde en vinst på 20 000, då är det dessa du ska skatta på. Eftersom att det endast är resultatet du skattar på så är det inte säkert att det beloppet du har på ditt företagskonto är vad du skattar för, du kanske har tagit ett lång eller liknande som ökat ditt bankkonto men inte påverkat ditt resultat. Att då betala ut hela vinsten till ditt privata konto kan vara lite vanskligt, om du inte har tagit höjd för hur du ska göra med betalningen av skatten. 

verksamt.se finns mer bra information om resultatet i en enskild firma. 

För att kunna hjälpa dig vidare så hade jag behövt veta lite mer om hur du bokförde vinsten och sedan överföring till ditt privata konto.