Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eliber
MEDLEM

Rätta momskonto från föregående år

Hej!

Jag har enskild firma och redovisar moms kvartalsvis. Notera att frågan handlar om bokföring av momsåterbetalning/fordran – inte skuld. I mitt tidigare bokföringsprogram användes automatiskt konto 1650 istället för 2650 vid bokning av momsfordran i momsredovisningen samt vid bokning momsåterbetalningen till skattekontot (se nedan exempel). Jag har nu insett att jag sedan 2 år tillbaka när jag startade, utöver att bokföra + nolla 1650, även har blandat in 2650 genom att bokföra det mot eget uttag. Det här har ju resulterat i att konto 2650 inte balanserar överhuvudtaget och jag har inte märkt det (fråga mig inte varför). Se exempel på hur jag/programmet gjort nedan.

 

Momsredovisning:

1650 Momsfordran – xx Debet

2641 Debiterad ingående moms – xx Kredit

 

Bokning av momsåterbetalningen till skattekontot:

1650 Momsfordran – xx Kredit

2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) – xx Debet

 

Återbetalningen från skattekontot har ju sedan satts in på mitt privatkonto, vilket jag trodde att jag behövde bokföra. Det har jag då bokfört felaktigt på detta vis:

2013 Övriga egna uttag – xx Debet

2650 Redovisningskonto för moms – xx Kredit

 

Fråga 1: Eftersom detta inte påverkar resultatet påverkar det väl heller inte mina tidigare bokslut/deklaration till skatteverket ? Och då är min fråga hur jag bäst korrigerar detta? Jag behöver ju nolla 2650 men också se till att inte 2013 är felaktigt bokförd. Kan jag göra en korrigering för tidigare år från dagens datum, i så fall hur?

 

Fråga 2: När jag fått ordning på 2650, behöver jag göra något annat för att visa att pengarna från skattekontot kommit in på mitt privatkonto? Som jag förstått det ska de första två bokföringsposterna ovan räcka? Att 2012 visar att det är ett eget uttag. 

 

Supertacksam för svar! 

 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Då konteringen mellan 2013 och 2650 inte är rätt så kan du göra en spegelvänd manuellt inlagd verifiaktion med samma konton.

2013 Kredit
2650 Debet

Det kommer då nolla de verifikationerna som lagts in av misstag.

2. Du kan låta det vara som det är då det gäller tidigare år och konto 2012-2019 ändå skall nollas/Bokas om mot 2010 i det nya året.

Omföring eget kapital

I framtiden så använder du 2013 eget uttag istället för 2012 om du får in momspengar på ditt privata konto.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej och tusen tack för svar!

 

Gällande fråga 1: räcker det med att göra en verifikation med den sammanlagda summan för samtliga verifikationer som lagts in av misstag, eller behöver jag göra en för varje? Om jag behöver göra en och en antar jag att det är smidigast att skapa korrigeringsverifikationer utifrån varje?

 

Skönt att jag kan låta det andra vara. Men apropå Omföring av eget kapital: spelar det ingen roll att jag tidigare år när jag har bokat om mot 2010 har bokat om belopp som inte alls har stämt (t.ex. 2013 Övriga egna uttag)? Det är inget annat som har eller kommer påverkas av det i framtiden?

 

Tack på förhand! 

Elina

Hej

Då du bäst justerar detta i innevarande räkenskapsår så kan du slå ihop allt och göra en manuellt inlagd verifiaktion av justeringarna.

Så länge konto 2011 - 2019 blir noll efter att du gjort omföringen av det egna kapitalet så spelar det inte någon roll att det tidigare var fel. Det kommer justeras när du rättar till detta nu.

/Joachim

Okej, tack!

 

Ha en fin eftermiddag! 

/Elina

Hej! Jag öppnar tråden igen för nu har jag en fråga gällande bokföring av momsåterbetalning till skattekonto/privatkonto. Du skrev att jag i framtiden ska använda 2013 eget uttag istället för 2012 när jag får tillbaka momspengar till privatkonto. Men måste jag inte visa någonstans att pengarna kommit in till skattekontot 2012 först, och sen bokföra från 2012 till 2013 eget uttag? Så här:


Momsåterbetalning till skattekontot:

Debet 2012
Kredit 2650 

Momsbeloppet betalas ut till privatkontot:
Debet 2013
Kredit 2012

 

...Eller räcker det med att direkt boka:

Debet 2013
Kredit 2650 

?

Undrar också vilket datum man ska bokföra på eftersom pengarna till skattekontot kommer ett datum och utbetalningen till privatkontot ett annat.

 

Tack på förhand!

/Elina

Hej

Så här skall du hantera det.

Momsåterbetalning till skattekontot. (Bokförs på insättningsdatumet på skattekontot)

Debet 2013
Kredit 2650 

Momsbeloppet betalas ut till privatkontot:

Behöver inte bokföras alls

 

...Eller räcker det med att direkt boka:
 

 Det stämmer att det räcker med konteringen under momsåterbetalning till skattekontot eftersom skattekontot är privat i en enskild firma.

/Joachim

 

Tack för tydligt svar!