Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jacob69
UTFORSKARE

Registrera inbetalning i utländsk valuta (EUR)

Jag fakturerar i EUR. För att registrera inbetalningen i SEK, ska jag gå till "Registrera inbetalning", välja Valutakonto (där hamnar ju pengarna) och sedan fylla i det inbetalda beloppet enligt dagskursen SEK/EUR för betaldatumet? I fältet "Betalt belopp" står summan förifylld i EUR, men det byter jag alltså ut manuellt mot rätt uträknat belopp i SEK?

 

Om jag väljer Företagskonto (där pengarna inte hamnar) så är beloppet automatiskt konverterat till SEK. Så jag kan bara kopiera över det beloppet?

 

Mvh

Jacob

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer som du skriver att du först kan välja företagskontot för att få fram SEK beloppet och sedan byta företagskontot till valautakontot och boköra det mot det kontot och då använda det beloppet systemet räknat ut åt dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Ok, tack! Men när jag kopierar över summan i SEK som programmet räknat ut, och skriver den i Betalt belopp får jag det här felmeddelandet. Vad missar jag här?

Skärmavbild 2024-04-06 kl. 10.44.41.png

Hej

Varningen säger att fakturabeloppet understiger det inmatade beloppet. Vilket belopp har du själv lagt in? 
Systmet har en egen valutakursomräknare om man har skapat kundfakturor så om du angett så mistänker att det kan ha med den att göra.

Du kan istället för att lägga in en manuell post under kassa och bankhändelser gå in under Försäljning > Kundfakturor och registera inbetalningen från fakturan.

Klicka på raden med fakturan > åtgärder och registera inbetalning. Välj att det skall vara valutakontot som skall vara det inbetalda till kontot.

Då hanterar systemet det på följande sätt.

 

/Joachim

Hej Joachim!

 

Jag tror jag har gjort precis som du beskriver, dvs jag försöker registrera inbetalningen från fakturan och använda valutakontot (se min skärmdump som jag bifogade frågan).

 

Beloppet jag lagt in är fakturabeloppet, dvs EUR 135,81. Fakturadatum är 1 jan 2023 och inbetalningen gjordes den 20 jan 2023. Det ska ju inte uppstå några valutakursdifferenser med kontantmetoden så jag förstår inte varför det inte matchar?

 

 

Hej

Det uppstår faktist en valutkursdifferens då systemet har en inbygd valutkursberäknare så det kommer bli en skillnad i valutakurs mellan fakturadatumet och betaldatumet. Men det borde systemet hantera åt dig i samband med att betalningen registreras. Jag behöver dessvärre be dig att ringa in till vår telefonsupport så någon eventuellt kan skärmdela med dig och se hela flödet när du gör denna matchning/registrering av betalningen

0470-70 62 00

/Joachim

Jacob69
UTFORSKARE

Tack! Ny fråga: att bokföra med kontantmetoden är ju att bokföra kundfakturan först på betalningsdagen. Om jag förstår det rätt har man då inga kundfordringar från fakturadatum till betaldatum (eftersom fakturan inte "finns" förrän på betaldatum). Så långt allt ok, men jag läste nånstans att man då heller inte har några valutakursskillnader. Men det måste väl uppstå? För fakturadatum anges väl inte som samma datum som betaldatum? Och så fort dessa blir olika datum måste ju en valutadiff uppstå, även om den uppstår i efterhand när fakturan registreras vid betaldatum. Kort sagt, jag anger väl det "riktiga" fakturadatumet även med kontantmetoden?

Hej Jacob,

 

Valutakursdifferens uppstår inte vid kontantmetoden eftersom intäkten uppstår/fakturan bokförs vid betalningstillfället. Det enda scenariot där det kan uppstå en valutakursdifferens vid kontantmetoden är när man bokar upp kundfordringar vid årets slut där betalningen av kundfakturan sker i det nya räkenskapsåret. 

 

Vänligen 

Pamela