Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Reparation ombyggnad annas fastighet

Hej

 

Jag har en skola som skall byta nätverk. De hyr lokalerna av kommunen där det redan finns ett befintligt gammalt nätverk. Är det en kostnad som kan aktiveras eller skall det ses som byte och uppdatering av befintligt nätverk och därmed en kostnad?

 

Elisabeth

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tillåtet att bokföra vissa förbättringsutgifter på annans fastighet som tillgång med avskrivningar, dock får jag hänvisa till Bokföringsnämnden eller Skatteverket för ett mer konkret svar. Utgifter som man får ta upp som tillgång kan bokföras mot kontogruppen 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet alternativt 1232 Installationer på annans fastighet, och de kostnader som man skall dra direkt kan bokföras mot 5070 Reparation och underhåll av lokaler.

 

Om man kollar på Skatteverkets vägledning kring lokalkostnader så står det följande: " Om du betalar reparationer i denna lokal får du normalt dra av reparations­kostnaderna direkt, även om det innebär en förbättring av lokalen. ". Vilket man bör kunna tolka att det borde bokföras som en kostnad direkt, men att det finns undantag.

 

Ha en fin dag!

/ Josefine