Företaget jag jobbar på har köpt upp ett mindre företag. När jag nu gör avstämningar och kollar reskontran mot 2440 så stämmer det inte och har inte stämt sedan ett år tillbaka. Går det att på ett smidigt sätt stämma av så stora mängder information? Kanske via excel eller likn? Det är ju ett enormt jobb känner jag att gå igenom bokföringen och försöka hitta när det började gå snett.
Du skriver inget om vilket program du använder men generellt sett måste man gå tillbaka månad för månad och hitta det sista månadsskifte det stämde. Sedan kolla att bara poster som ska finnas på 2440 finns där, dvs inga manuella konteringar. Stämmer bankkonton? Dvs har alla betalningar bokförts via reskontran.
Mycket arbete men det går att lösa.
Tack för svar. Jo det är mkt arbete. Ska försöka ge mig på det hela och lyckas jag inte bollar jag vidare till vår redovisningskonsult 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.