Hej!
Jag sköter bokföringen i en större ideell förening och har nu räkenskaperna för 2018 hos revisorerna (som inte är revisorer till yrket utan "vanliga" föreningsmedlemmar). Nu har jag stött på patrull då jag inte är överens med en av revisorerna avseende en komplettering som begärs.
Det hela gäller verifikationerna , jag har givetvis en verifikation för varje affärshändelse i en pärm där underlaget för en verifikation består av exempelvis en betald faktura som märks med verifikationsnummer och stämplas med en konteringsstämpel som fylls i. Varje insättning på plusgirokontot styrks med en plusgiroavi som märks med verifikationsnummer och konteringsstämlas. Nu kräver revisorn, den ena, att jag skall komplettera med samtliga plusgiroavier till samtliga verifikationer. Alltså vill revisorn att jag sätter in en plusgiroavi tillsammans med den betalda fakturan. Jag har bifogat ett komplett kontoutdrag innehållande samtliga kontohändelser som skett under räkenskapsåret, tillsammans med årsredovisningen med verifikationslista, huvudbok, saldolista etc. Bokför i vissa e-ekonomi.
Måste jag verkligen ha med alla plusgiroavier (som avser betalningar från kontot) i pärmen? Alla som avser insättning på plusgirot finns med tillsammans med respektive verifikation.
Det blir väldigt mycket mer papper och ofta innehåller en plusgiroavi flera affärshändelser vilket skulle innebära att samma avi skulle kopieras och finnas i flera verifikationer, vilket känns rörigt.
Hoppas jag gjort mig förstådd!