Summan som inte överrensstämmer är 2333,65 med mitt bokförda saldo och det aktuella saldot på banken. I min kontoanalys ska jag ha 10096,74kr på företags kontot På min bank har jag 12 430,39kr det aktuella datumet (2024-12-31)
Jag har hittat att: 1963,65 kr för roll up o visitkort (inhandlat 2024-04-22) är bokfört för 2024-09-04 - Är det ok att ha lagt in en kostnad som varit tidigare under året innan jag startade företaget? Och hur ska den bokföras korrekt för att inte göra mitt resultat skevt?
369kr dubbelt till visma spcs, -En transaktion (manuell verifikation 2024-10-27) inlagd och denna behöver jag ta bort (den är inte korrekt med moms heller) eftersom det finns en redan Hur gör jag detta? -369kr inbetalt och kvittad mot faktura till visma spcs korrekt (2024-10-28)
1 kr felar: 2024-12-02 fick jag en inbetalning på en faktura som var 179kr men kunden betalade 180kr. Jag har lagt in den kronan som öres- och kronutjämning. Någonting är fel här. Blev det korrekt?
Totalt är detta 2333,65 kr för att mitt saldo ska stämma.
----------
Nästa sak: Mitt resultat visar att jag är -2732,02kr. Men på mina konton hade jag vid årets slut: företagskonto: 12429,39kr + kassakonto 1150kr + buffert: 19125,94kr = totalt: 32705,33kr Differensen är 29973,31kr. Vad kan detta bero på?
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Inköpet från 2024-04-22 gjordes detta från företagskontot. Eftersom den är en del av vad som gör att banksaldot inte stämmer så verkar det som denna kanske betalts privat och om så är fallet så skall du inte ha med kontot för bank i den utan istället konto 2018 egen insättning (Enskild firma) eller 2893 Lån från närstående (Aktiebolag)
2. Du skapar en korrigeringsverifikation av den manuellt inlagda verifikationen. Hitta den under Bokföring > Verifikationer.
Klicka på raden och sedan på åtgärder > Skapa korrigeringsverifikation.
Klicka i välj alla uppe till vänster och bokför sedan händelsen. Då kommer händelsen vändas bort/Rättas till.
3. gällande kronan som det diffar på i detta fallet skulle jag behöva se hur konteringen ser ut så återkom med en skärmdump/Bild på hur konteringen ser ut.
4. Resultatet baseras på vilka intäkter och kosntader du haft så ta en titt under Bokföring > kontoanalys > Resultaträkning som visar intäkter - kostnader.
Vilka baksaldon eller övriga tillgångar påverkar inte det bokförda resultatet.
/Joachim
Hej Joachim, tack för ditt svar!
1. Jag får upp att jag inte har tillstånd att ladda upp bilder men jag gjorde ett google document (Google dokument ). Återkom om du inte kan se den.
2. Så jag ska alltså skapa en korrigeringsverifikation på den ena dubletten och välja alla, utan att faktiskt lägga till någon ny rad och bara bokföra?
3. Se google dokument
4. Okej haha då blev det lite mer logiskt!
Vänligen,
Melindha
Hej
1. Jag kunde öppna dokumentet och gjort en ändring så du skall kunna ladda upp bilder i framtiden.
2. Om korrigeringen gäller ett inköp så har du lagt de 4 sista raderna åt fel håll.
De sista fyra raderna borde ligga så här för att det skall bokföras som en kosntad.
3. Den konteringen bör tas bort helt så gör en likadan manuell kontering men vänd på debet och kredit.
Om kunden betalt in 180 kr så bör du redan ha bokfört rätt summa mot banken.
1930 Kredit 1
3740 Debet 1
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.