Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forestav
MEDLEM

Sälja förbrukningsinventarie?

Hur gör jag för att sälja en förbrukningsinventarie? Jag köpte den för cirka 3 veckor sedan och bokförde den på konto 5410. Märkte nu att jag inte behöver den då den inte uppfyllde förväntningarna, och jag kan nog sälja den för mer än jag köpte den för så vill inte göra en retur. Måste jag ordna något kvitto om jag t.ex. säljer den via någon plattform som Blocket/Tradera/Vinted? I sådana fall, hur får jag med köparen på kvittot?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du måste upprätta ett kvitto ja men om du säljer den via någon försäljningsplattform så skall det skapas korrekta underlag via den som du kan använda. 
Både du och köparen skall få korrekta underlag på försäljningen.

Alternativet är att du kontaktar köparen och ber om en mailadress och mailar ett eget skapat kvitto till kunden.

/Joachim

Okej! Är det möjligt att jag säljer de i privat namn/konto och sedan för över pengarna till bolaget? Så att jag inte behöver skapa ett separat konto till företaget endast för en försäljning via t.ex. Blocket, Tradera eller Vinted. Är det ett "måste" att skicka ett kvitto till köparen i detta fall? Om jag köpte från någon från en försäljningsplattform och den skickade ett kvitto så skulle jag undra lite vad som hände.

Hej

Det beror på vilken bolagsform detta gäller. I en enskild firma/Handelsbolag så är det helt ok att hantera det privat och föra över pengarna. 

Gäller det ett aktiebolag eller någon annan bolagsform som är sin egen juridiska person så är det inte godkänt.

/Joachim