Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Torpet
MEDLEM

Säljare från annat eu-land drar ej av moms, hur göra?

Hej,

Jag har beställt en dator från ett annat eu-land och blev fakturerad moms trots att jag angav VAT nr. Jag påpekade detta för säljaren men denne menar på att det angavs på sidan att den skulle säljas med moms och därför drar de ej av den. Kan jag kräva att de krediterar momsen? Hur kan jag i så fall motivera det/formulera mig?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Den generella regeln är att handel mellan två momsregistrerade företag inom EU skall vara momsfria. Sedan kan det som med allt finnas undantag för detta.

Det är inte så att det säljande företaget i detta fallet har registrerat sig för handels i Sverige och har ett svenkt VAT nr.? Det finns en helt del företag som har lagt upp sin affär på det sättet.

Gällande frågan om motiveringen så har jag inte något klart svar att ge dig. jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket gällande denna frågan. De bör kunna alla regler och eventuella undantag bättre än någon av oss som jobbar med forumet. Så tror du kommer få ett utförligt svar från skatteverket.

Önskar dig en fin dag
Joachim

För att ställa en redovisningsfråga i sammanhanget med, i och med att fakturan inte verkar ändras på något sätt.

Fakturan är ändå specad med nettopris samt 25% moms. Ska hela summan då redovisas som kostnad och fiktiv moms in- och utgående ovanpå den summan?

Fakturan visar beloppen både i euro och kronor. Då är det bara att välja beloppet som står i kronor utgår jag från?

Hej

Du redovisar hela summan inklusive moms som en kostnad och den fiktiva omvända momsen skall även den beräknas utifrån hela det betalda beloppet.

Så det bokförs på samma sätt oavsett om fakturan är med eller utan moms. Det blir enbart något högre belopp.

/Joachim

Torpet
MEDLEM

Hej

Tack för svar. Säljande företag har inte svenskt VAT nr. vad jag förstår. Det finns en eu-sida om cross-border vat som jag hänvisade till vilket företaget inte brydde sig om. Jag får höra med skatteverket.