Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

globgalerie
MEDLEM

Sålt möbler via auktionsfirma

Hejsan, 

 

Driver ett nystartat AB där vi köper och säljer begagnade möbler. Har aldrig sysslat med bokföring innan och måste säga att jag är förvånad över hur roligt jag tycker att det är!

 

Jag har en fundering kring min redovisning när jag har sålt begagnade möbler via en auktionsfirma. 

 

När jag köper föremål bokför jag detta på följande sätt:

1930 kredit 

1465 debit

 

Nu när jag sålt föremål lägger auktionsfirma på olika avgifter, så som slagavgift och provision, därav min förvirring. 

 

1930 debet (beloppet jag fått in på kontot efter avgifter)

1650 debet (momsen jag betalat för auktionshusets tjänster)

5630 debet (säljprovisionen, ändrade detta kontos namn i min kontoplan)

5620 debet (slagavgiften, ändrade detta kontos namn i min kontoplan)

3020 kredit (det totala beloppet möblerna såldes för)

3030 kredit (vinsten på de sålda möblerna)

2616 kredit (VMB som ska betalas)

3028 debet (positiv VMB omföringskonto)

1465 kredit (tog bort inköpspriset på sålda varorna)

4020 debet (la på inköpspriset på sålda varorna)

 

Jag har skapat ett Excel för mitt lager där jag håller koll på sälj och VMB. Men vill ju få in detta direkt i Vismas programvara. 

 

Finns det ett enklare sätt att göra detta på? Är det ens korrekt? 

 

Med vänlig hälsning, 

Gustav

 

 

3 SVAR 3

Hejsan. För att kunna lämna ett någorlunda korrekt svar så vore det bra med ett exempel innehållande belopp. Kan du göra det?

globgalerie
MEDLEM

globgalerie_0-1669280414032.png
Självklart!
Här är en skärmdump från programmet. 

 

Ah.. Då skall vi se.

  • Du har bokfört den ingående momsen direkt mot 1650, det kontot är då momsfordran och du bör istället använda 2641 som avser den avdragsgilla ingående momsen som du har under perioden.  Det summeras sedan när du gör momsavräkningen/rapporten för perioden.
  • Är lite osäker men tror nog ändå att din vinst i det här fallet bör bli 19 205 kr (försäljningen) minus 6 200 kr (inköpet) d.v.s 13 005 kr. Inte 11 069,10 som du uppgett. Är som sagt var osäker men tror inte att säljprovision och slagavgift skall påverka den delen då om bör räknas som omkostnader. Det skulle isf innebära att kto 3030 blir kredit 10 404 kr och 2616 kredit 2 601 kr.  Kto 3028 blir då debet 13 005 kr. I övrigt så ser det, enligt mig, ok ut. Roligt att du tycker bokföring är kul även om det är den absolut svåraste delen av vårt yrke. Rekommenderar starkt att du köper lite litteratur inom typ bokföring, moms och sånt och kanske framförallt, köp tjänster av en välrenommerad redovisningsbyrå i närheten. Ta gärna hjälp av dom med frågor och avstämningar. För det är alltid ditt ansvar och det finns inga ursäkter om det blir fel. Lycka till!!