Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nescafé
MEDLEM

Sålt "inventarie" via klaravik

Hej

har sålt anlägggningstillgångar via klaravik

dvs har ej skickat fakturan själv till kund, hur skall detta bokföras?

 

förstår att den skall den skall "säljas" i listan på anläggningtillgångar 

1210 kredit 130 000

1219  debet 6000

3973 kredit 4300

3060 debet 167 000

 

men hur skall jag gå vidare nu när jag inte har någon faktura utan endast avräkningrapport.

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa om hur man kan bokföra en försäljning via Auktionsfirmor. Istället för konto 3058 där så använder du 3060 som du angett i förslaget för hur borttagningen i anläggningstillgångar skall bokföras. Tänk på att förslaget i tråden är baserat på någon utan moms och att ditt förslag kan behöva innehålla utgående moms på försäljningen. Om du skapar en faktura som du skall matcha emot detta så får du först skapa en faktura på hela försäljningen, där du sedan får matcha mot händelsen i kassa- och bankhändelser. Då kommer du få en differens på den avgiften/provisionen som jag antar att Klaravik tar ut, som du får bokföra mot tex 6050. Detta blir alltså om du inte bokför försäljningen manuellt utan skapar en faktura. 

 

Avräkningsrapporten är ditt underlag, men om du vill få in det i Visma eEkonomi så kan du skapa en faktura i programmet som blir ett kompletterande underlag tillsammans med avräkningsrapporten. 

 

Ha en fin dag, hoppas detta hjälper dig framåt!

Josefine

nescafé
MEDLEM

Har även läst den tråden men inte riktigt fått till verifikationerna att stämma överens.

 

Efter den är ”såld” i listan på anläggningstillgångar så får jag till ett minus på 167 000 i resultaträkningen.

därför jag är brydd om jag bokfört den på rätt konton.

eftersom kontoklass 3 debet minskar.

 

i anläggningstillgångar 

1210 kredit 130 000

1219  debet 6000

3973 kredit 4300

3060 debet 167 000

 

men det är gjort enligt vismas guide

Hej igen!

 

Okej, den verifikationen du får i anläggningstillgångar är sista steget i försäljningen. Så om du får ett minus på 167 000 i resultaträkningen så betyder det att du inte gjort första steget, som är förklarat i länken jag skickade. Så det blir två steg, där du både bokför själva försäljningen av inventariet och bokför samtidigt eventuell avgift Klaravik tar ut. Nästa steg blir att redovisa den faktiska vinsten och samtidigt ta bort det bokföringsmässiga värdet på tillgången, och är den verifikationen du angett. 

 

Om vi i mitt exempel antar att du har sålt din inventarie för 167 000 plus 25% moms, dvs 208 750 kr. I mitt exmpel har du samma avgifter som i tråden jag skickade för enkelhetens skull. Då hade du först bokfört försäljningen så här:

 

Kredit 3060 med 167 000 i kredit

Konto 2611 med 41 750 i kredit

Konto 6050 med 3 600 i debet

Konto 2641 med 900 i debet

Konto 1930 med 204 250 i debet

 

Samt så hade du även haft verifikationen från anläggningstillgångar vilket blir:

 

1210 kredit 130 000

1219  debet 6000

3973 kredit 4300

3060 debet 167 000

 

Detta hade i sin tur gjort att konto 3060 blir nollat, och istället har du bara kvar vinsten som påverkar 3973 med 4 300 kr. Du kommer därmed inte ha minus 167 000 i resultatrapporten längre, utan bara din vinst.  

 

Så för att summera, det räcker inte bara att göra de sista stegen utan man måste även bokföra själva försäljningen först och sedan ta bort inventariet i anläggningstillgångar som resulterar till den verifikationen du sade. 

 

Ha det fint!

Josefine

nescafé
MEDLEM

Tackar,

har bokfört så nu, fast med mina siffror.

 

Men ett sista huvudbry, trodde att det skulle höjas med 167 000kr i nettoomsättningen. Men det är endast 3973 som höjer omsättningen med 43000kr.

har jag gjort rätt då?

 

eller ska det matchas en ”faktura” mot den första verifikationen?

Hej igen!

 

Perfekt. Precis, för din faktiska omsättning är bara vinsten, eftersom du hade ett bokföringsmässigt värde på det du sålde. Så även om du sålde bilen för 167 000 ex moms så hade inventariet ett bokföringsmässigt värde på 124 000 kr som skall påverka resultatet som en kostnad/minskning av intäkt. Detta gör att den faktiska intäkten eller snarare vinsten för dig är 43 000 kr. I första steget så bokför du upp den fakturerade intäkten ex moms mot 3060 med 167 000 kr, sedan i steg två så tar du bort den genom att debitera 3060 med samma belopp och redovisa vinsten mot 3973. 

 

Så utan att ha full insyn i din bokföring och baserat på den informationen du gett och det du verkar bokfört så tycker jag det låter rätt att det är endast 3973 som höjer omsättningen med 43 000. 

 

Ha det fint!

Josefine

nescafé
MEDLEM

tackar för svar, nu hänger jag med 👍