Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie22
MEDLEM

Bokföra leasingbil

Hej!

 

Är lite ny på det här så blir osäker så måste fråga hur jag ska bokföra en leasingbil (personbil)

Har fått en faktura på förskottsbetalningen ( 100 000 kr) och bilen är leveransklar om ett par veckor.

Hur bokför jag den här fakturan?  På leasingkontraktet står det  Extra leasingavgift 80 000 kr ex moms.

Blir det

konto 5615 80 000 kr och

konto 2641 20 000 kr? 

 

Tack på förhand:)

 

Mvh

Annelie 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej

den förhöjda leasingavgiften ska fördelas över hela kontraktstiden. Bara halva momsen är avdragsgill. Du bokför 

D1720 90000

D2641 10000

K2440 eller 1930

 

Sedan ska du fördela de 90000 över de månader leasingen löper t ex 2500 per månad om det är 36 månader. Detta kan du antingen göra varje månad eller för ett helt räkenskapsår i taget. 

 

Hej!

 

Aha, ok tack snälla för hjälpen 🙂

Det är på 36 månader så då lägger jag 2500 kr per månad.

 

Mvh

Annelie 

 

Måste kostnaden fördelas på leasingtiden, d.v.s. är det ok att bokföra hela kostnaden som utgift direkt om jag hellre vill göra det?

AnnicaL
CHAMPION

Belopp som avser kommande år och är  större än 5000 kr ska periodiseras, så i detta fall kan du inte ta hela kostnaden på en gång. Däremot behöver du inte bokföra varje månad utan kan ta respektive års kostnad vid ett tillfälle, t ex i januari så är du klar för hela året.