Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert7
UTFORSKARE

Sänka aktiekapitalet

Med S+MP+L+C överenskommelsen kommer aktiekapitalet sänkas från 50 tkr till 25 tkr. Innebär det att man även kan sänka aktiekapitalet för existerande aktiebolag? Hur går det till rent praktiskt?

Antar att samma visa gällde när man sänkte tröskeln från 100 tkr till 50 tkr.
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

sänkning av bolags ak görs på bolagsstämma och därefter får ägare tillbaka överskjutande del av kapitalet enligt vad som angetts i aktieboken

Ja det är riktigt, så gick det till även tidigare

Mikael
Robert7
UTFORSKARE

Efter att ha kikat närmare på detta verkar det inte så enkelt som att enbart ta ett beslut på bolagsstämman. Så här skriver Bolagsverket :
Om aktiekapitalet minskades för återbetalning till aktieägarna eller avsättning till fritt eget kapital måste du i ett andra ärende söka tillstånd för att få verkställa minskningen.
https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/aktiekapitalet2/aktiekapitalet/minskning-...

På en annan sida skriver någon att det kostar 3000 kr i administrativa kostnader.

Är det någon som genomgått en sänkning av aktiekapitalet tidigare som kan berätta av sina erfarenheter? Det verkar som om ändringen kommer att gå igenom den 1 januari 2020 så jag antar att det är fler än jag som inte vill att 25tkr ligger och samlar damm på företagskontot när man istället kan plocka ut det skattefritt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägsta tillåtna AK från 1/1 2029 gäller bara nybildning, 50 000 kronors bolag redan bildade får inte sänka till 25 000 däremot får tidigare bildade bolag med mer än 50 000 i AK sänka till 50 000

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tryckfel:)
1/1 2020
Robert7
UTFORSKARE

Var i förslaget framgår det att det enbart gäller nybildning? Det har jag missat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har läst det i ett av de tidiga vägledningarna, ska söka reda på det, återkommer strax

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Där ser man. Tack för det. För andra som undrar så framgår det alltså här:

Regeringens förslag: Det nya kravet på aktiekapital ska träda i kraft den 1 januari 2020. Äldre krav på aktiekapitalets storlek ska gälla vid registrering av ett aktiebolag som har bildats före ikraftträdandet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

...eller googla " lägre aktiekapital 2020" 

Mikael