Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Särskild löneskatt ej bokförd, men deklarerad. Hjälp med att bokföra detta i efterskott.

Sedan 2018 har vi missat att boka särskild löneskatt. Skatten är uträknad och deklarerad för varje år.

Den särskilda löneskatten är betald på skattekontot genom betald preliminärskatt.

 

Vi har gjort enl följande.

1930 Kred 

7412 Deb

 

Vi saknar dock bokningarna på 7530 Deb Samt 2943 Kred

 

Hur kan vi rätta upp detta så att vi kommer i synk med skattekontot?

 

Tacksam för all hjälp!
/Erik

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteskuldkontot 2510 skulle det vara som vi vill komma i synk med.

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag förstår på dig så har ni alltså enbart deklarerat för den särskilda löneskatten och tagit hänsyn till den i deklarationen men aldrig bokfört upp själva kostnaden och skulden. Här skulle jag rekommendera dig att kontakta en konsult som kan hjälpa dig, i och med att det är över flera år som problemen är. Vanligtvis så säger god redovisningssed att man skall rätta fel i första öppna räkenskapsåret men det finns undantag där man även behöver göra nya bokslut och årsredovisningar beroende på felet. Här hade man kunnat se om Skatteverket har någon vägledning för dig kring det. 

 

Hur rättningen skall ske kräver också att man har insyn i bokföringen hur allt har hanterats deklarationsmässigt och bokföringsmässigt, så därför är mitt råd att få hjälp av en konsult som kan få den insynen. Ert saldo på skatteskuldskontot ni har bör inte heller stämma, i och med att den särskilda löneskatten inte är uppbokad vid bokslut, men vid den slutliga skattens betalning så har det räknats med, så det kontot kan ni behöva kontrollera också i och med denna korrigeringen ni gör. 

 

Ha det fint, lycka till!

/ Josefine