Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatt i samband med bortskrivning

Hej. Jag har en undran angående bortskrivning till kundförlustkonto 6350. Ifall min kund ej betalar fakturan och jag bokför beloppet på 6350. Blir detta belopp ändå beskattningsbart??? Jag har testat att göra en bortskrivning och det verkar inte påverka slutraden i varken resultatrapporten eller balansrapporten! Tacksam ifall någon vet och kan förklara. Mvh Ulf

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du bokför bortskrivningen på 6350 blir det resultat lägre, och därmed kommer din bolagsskatt bli lägre än vad den hade varit utan bortskrivningen. Men samtidigt har ju fakturan tidigare bokförts som en intäkt, så totalt sett blir det ingen påverkan på skatten. Men om vi bara ser bortskrivningen som en isolerad händelse så får du ett lägre beskattningsbart resultat och därmed en lägre skatt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Så om jag förstår saken rätt så får jag först stå ut med att bli utan pengarna som kunden skulle ha betalat, och som lök på laxen dessutom betala avgifter och skatt på intäkten -som i själva verket uteblev?!? Rätt eller fel tänkt? /Ulf

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel :). Tack vare bortskrivningen slipper du betala skatt på intäkten. Om du inte gjort bortskrivningen hade du fått betala skatt på det fakturerade beloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! BRA!! Jag hade ju också tänkt att så BORDE det vara 🙂 Men när inget hände på "sista raden" började jag misstänka det värsta. Skatteverket skäms ju inte det minsta för att ta för sig å det grövsta :):) Tack för hjälpen!!!