Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skattefritt traktamente Enskild firma

Jag driver enskild firma och har bokfört skattefritt traktamente på konto 7321 enligt denna forum-posten:  https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-traktamente-i-enskild-firma/m-p/142507 . Jag är dock lite osäker på om det är rätt konto då 7xxx kontona är för "Personalkostnader", och man har ju inte personal/anställda i ett eget företag. Jag har också sett att konto 5843 kan användas i andra bokföringsprogram, men det kontot finns inte i Vismas standardinställning. En kompis har löst det genom att skapa ett nytt konto med det numret i Visma. Jag undrar vad som är rätt?

1 SVAR 1

Här gör man lite olika. Min uppfattning är att egentligen så skall man inte bokföra dom skattefria traktamentena utan man tar upp dom i deklarationen. Men vi brukar ändå göra det för att ha koll på dom. Men då återför vi det i deklarationen för att sedan göra avdraget där man skall göra det. Att bokföra det på 5843 anser jag vara helt fel, (såg den infon när jag googlade lite) då kostnaden då hamnar fel på många sätt. Skatteverket vill ju veta om man betalat ut, eller gör avdrag för, skattefria traktamenten så att dom kan kolla upp om man gjort rätt.

För väldigt många år sedan så gällde inte traktamentesreglerna enskild firma vilket var väldigt märkligt, då fick man bevisa merkostnaden, vilket i princip var omöjligt. Men reglerna för anställda och den som har enskild firma är nu desamma. Övernattning krävs och det finns hel, halv och natt. Och man skall reducera det enligt de regler som finns för sånt. Lycka till!