Kan jag bokföra alla utgifter som belastar samma bankkonto på 1930? Måste jag bokföra fakturor för köp på 2448? Tacksam för förklaring
Hejsan!
Det blir inget bokfört när du gör leverantörsfakturan utan den bokförs först vid betalning vid, så länge du har kontantmetoden valt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Programmet visar alltså leverantörsskulden när du lägger till den men när du sparat och skapat fakturan så ska ingen verifikation skapas till bokföringen, det bokförs och skapas en verifikation först när du bokför betalningen mot leverantörsfakturan och då bokförs det mot konto 1930 samt det inköpskonto du valt när du registrerade leverantörsfakturan och eventuell moms.
Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte vilket kanske gör att du nu har bokningar på 2440. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december även om dessa ej blivit betalda än. Du kan läsa mer om det i vårt användartips Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
Får jag hoppa in i tråden här?
I mitt Visma kan jag inte välja 1930 (kontanmetoden) utan konto 2440 är förvalt trots att inställningen är kontantmetoden så fort jag gör en leverantörsfaktura. Hur kan jag ändra det? Har nu bokfört på "fel" sätt 😞
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.