Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Skattekonto Enskild firma

Hur hanterar jag intäktsränta och kostnadsränta på skattekontot i en enskild firma?

 

Jag har förstått att de ses som privata intäkter och kostnader och inte behöver/ska bokföras. 

 

Men om man betalat med företagets pengar måste det väl redovisas på något sätt?!

 

Tacksam för svar!

 

Elisabet

20 SVAR 20
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att om du använt företagets likvida medel för att till exempel betala en kostnadsränta så måste det uttaget/betalningen bokföras. 
Du bokför då utbetalningen som ett eget uttag på konto 2013 eftersom det precis som du själv skriver i frågan anses vara en privat kostnad i en enskild firma och inte skall belasta företagets resultat.

Skulle du får en intäktsränta utbetald till företagskontot vilket är mindre troligt men om det skulle hända någon gång så bokförs den insättningen som en egen insättning på konto 2018.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack snälla för bra svar! 😊

 

Inga problem alls bara kul att det var till hjälp.

Njut av sol och värme nu så är du välkommen åter när ytterligare frågor uppstår.

Joachim

Hej igen!

 

Jag har en följdfråga direkt! Om man får kostnadsränta. Då betalar man preliminärskatten och kostnadsräntan från 1930 (K) som bokförs på 2012 (D) och kostnadsräntan som bokförs på 2013 (D).

 

Men om man nu fått intäktsränta och alltså har ett plus på skattekontot och därför inte betalar hela summan av den debiterade preliminärskatten, hur blir det då?

 

Hela prel skatten måste ju redovisas på 2012 i debet? Sedan blir det 2018 (K) på intäktsräntan och 1930 (K) på den summa man betalar? 

 

Eller?

 

Elisabet

 

Hej

Om du har både ränta och prelskatt i samma inbetalning så kan du använda samma konto för båda. Du väljer bara 2012 eller 2013 på hela summan.
2018 använder du enbart om du får räntepengarna insatta på företagskontot. Betalar du en lägre summa i skatt så bokför du enbart den lägre summan mot 2012/2013.


Båda kontona tillhör det egna kapitalet och behöver egentligen inte separeras. Om man inte har några anställda i den enskidla firman så är det enbart momsen som man måste särskilja detta för att man skall få skuld/fordran för moms rätt.

Hoppas detta rättade ut de frågetecken du hade.
Ha det fint
Joachim

Hej igen! Nej, tvärtom, nu blev jag mer förvirrad ...

 

Om man har en beslutad preliminärskatt ska väl hela den summan bokföras på 2012. Exklusive ränta? Och kostnadsräntan då på 2013? Som jag skrev ovan.

 

Om man däremot fått intäktsränta, och därför inte betalar hela summan till skatteverket, ska väl fortfarande summan man betalar i prel skatt redovisas på 2012, intäktsräntan på 2018 och resten, alltså det man betalar dras från företagskontot 1930? Här pratar vi alltså inte om en utbetalning till företagskontot utan bara det som syns på skattekontot.

 

Du får gärna åskådliggöra med exempel så jag förstår!

 

Elisabet

Hej

Skall visa med ett par exempel. så tror jag det blir klarare.

1. Du betalar in Preliminärskatt och en ränta från ditt företags konto på tillsammans 1 500 kr.

Dessa två poster behöver du inte dela upp då skattekontot är privat och dessa två olika poster inte behöver läggas på olika konton. 
Hela summan kan bokföras mot t ex 2012 då

1930 Bank Kredit 1 500 (Inbetalt Belopp)
2012 Debet 1 500 (Skatten + räntan)

2. Vid nästa inbetalning så har du haft en intäktsränta på 50 kr som du låtit sitta kvar på ditt skattekonto. Den totala skatten som skall betalas var 1 500 men eftersom det sitter 50 kr på ditt privata skattekonto så betalar du bara in 1 450 kr. 

1930 Bank Kredit 1 450 Inbetalt belopp
2012 debet 1 450 (Inbetalt belopp enbart räntan som är privat behöver inte bokföras)

3. Nästa månad så skall inte någon skatt betalas däremot så har du fått en ränta på 100 kr som betalas ut till ditt företagskonto. Då måste den insättningen på ditt företagskonto bokföras.

1930 bank debet 100 (Insatt belopp)
2018 egen insättning kredit 100 (2018 eftersom pengarna kommer från ett privat konto)

Du behöver med andra ord enbart redovisa de exakta beloppen som påverkar ditt företagskonto. inte specificera vad det är för något. 
Enbart moms som man behöver specificera på ett eget konto. (2650)

Om du betalar in 5 050 kr där 2 550 kr är preliminärskatt och ränta och 2 500 kr är moms så behöver den inbetalningen delas upp på följande sätt.

1930 bank Kredit  5 000 (inbetalt belopp)
2012 Debet 2 550 (prel skatt)
2650 Debet 2 500 (moms)

Ha det fint 
Joachim

Hej igen och tack för svar!

 

Det är ju så jag har gjort (tror jag!) men det blev ju fel i deklarationen, eftersom jag då redovisade prel skatt + ränta som summa prel skatt eftersom det var det som var bokfört på kontot. Det skulle om jag förstod det rätt bara vara prel skatten.

 

Och när använder man då konto 2013?

 

Fortfarande förvirrad!

 

Elisabet

Hej

2013 använder du om du skulle få moms återbetald till ett privat konto. Då kommer pengarna aldrig in på företagskontot. Om man då inte direkt för över momspengarna från sitt privata konto till företagskontot så måste man bokföra upp momsen man fåt återbetald genom att skapa en manuell verifikation.
Det gäller dock enbart moms dvs inte skatter eller räntor då dessa anses privata. Enbart momsen som påverkar företaget.

2013 Debet (Momspengarna)
2650 Kredit (Momspengarna)

Man kan även använda 2013 istället för 2012. Enda anledningen till att man har två konton för prelskatt (2012) och egna uttag (2013) är om man vill se hur mycket skatt man betalar in under ett år t ex. Båda kontona tillhör eget kapital (Man kan förenklat säga att det nästan är samma konto) och skall oavsett vilket man väljer att använda nollställas när året är slut. 

/Joachim

Ah! Så om jag vill ha 2012 "rent" med bara prel skatt använder jag 2013 för kostnadsräntan?

 

Men kan jag då inte använda 2018 för intäktsräntan? Eller är det bara när man får pengar utbetalda?

 

Elisabet

Hej

Du behöver inte använda 2013 alls om du inte får moms utbetald till ett privat konto. Ränta och skatt använder du 2012 för enbart.

2018 använder du om du skulle betala in momsen från ett privat konto eller om du får intäktsränta insatt på företagskontot.

Om du betalar momsen från ett privat konto

2018 Kredit
2650 debet

Om du får intäktsränta utbetald till företagskontot

1930 bank debet
2018 Kredit

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Hej igen!

 

Det här är alltså fråga om hur jag hanterar kostnads- resp intäktsränta på skattekontot. Inte moms och inte någon utbetalning.

 

Min fundering är om jag kunde göra så här?

 

Exempel

 

Företaget ska betala 200 kr i prel skatt varje månad.

 

1930 (K) 200

2012 (D) 200

 

Man blir debiterad kostnadsränta på 2 kr. Saldo på skattekonto alltså -202. 

Man betalar in 202 kr från företagskonto för att "nollställa".

 

1930 (K) 202

2012 (D) 200

2013 (D) 2

 

Man får intäktsränta på 5 kr. Saldo på kontot alltså -195

Men behöver bara betala in in 195 kr för att nollställa.

 

1930 (K) 195

2012 (D) 200

2018 (K) 5

 

Eller?

 

Elisabet

Hej

Som jag försöker säga så behöver du inte skilja på ränta och skatten.  Visar genom att göra om dina egna exempel.

Företaget ska betala 200 kr i prel skatt varje månad.

 

1930 (K) 200

2012 (D) 200

 

Man blir debiterad kostnadsränta på 2 kr. Saldo på skattekonto alltså -202. 

Man betalar in 202 kr från företagskonto för att "nollställa".

 

1930 (K) 202

2012 (D) 202

 

Man får intäktsränta på 5 kr. Saldo på kontot alltså -195

Men behöver bara betala in in 195 kr för att nollställa.

 

1930 (K) 195

2012 (D) 195

 

Du bokför enbart det du betalar in mot konto 2012 är kontentan av detta. Eftersom skatt och ränta är privat så behöver det inte delas upp.
 

Som sagt, det är så jag har gjort, men det blev ju fel i deklarationen?!? Tar man summan av det man betalat på 2012 och det är inklusive ränta så stämmer ju inte siffran med den preliminär skatten. 🙄

 

Hej

Det kan inte bli fel i deklarationen då alla belopp på kontona från 2010 - 2018 läggs in under eget kapital. 

Minskar du bankkontot med 202 kr så minskar du även det egna kapitalet med 202 kr i det exemplet ovan så det kan inte bli fel.
prelskatten räknas inte ut utifrån vad du betalar in utan från det slutliga resultatet för året. 

Det har skatteverket koll på så det behöver du inte själv räkna ut och hålla reda på. Skatteverket vet att du betalt in 200 kr i skatt de tar inte hänsyn till vart dessa bokförts. När sedan året är slut så vet de att du betalt in 200 kr x 12 = 2400 kr totalt sett under året. är det så att du gjort en vinst under året som innebär att du skall betala in mer skatt så kommer du får betala in resterande belopp till SKV. Om vi säger att den slutliga skatten du skall betala in för räkenskapsåret blir 5 000 kr så kommer SKV dra av 2400 kr och be dig betala in 2 600 kr. På vilket konto du bokfört skatt och ränta påverkas inte alls av detta.

/Joachim
 

OK! Det blev ju i skatteuträkningen för Visma Skatt och Bokslut Pro när jag uppgav den summa som var bokförd på 2012. Förstås! Tänkte därför att det skulle vara bra att ha 2012 rent så att jag inte gör samma misstag igen! 😜

Hej

Det blir ju inte fel att göra som du skrev heller men blir omstädigare att bokföra. Dvs att lägga räntan på 2013 för att ha 2012 med enbart prelskatten.
Hade personligen valt att boköra allt mot 2012 och hellre summera ihop vad prel skatten blev i slutet.

/Joachim

OK! Då tror jag att jag nöjer mig så! Tack snälla för ditt tålamod! 🙏😍

 

Trevlig helg!

 

Elisabet

Inga problem alls

Vi önskar dig detsamma 
Joachim

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Tack snälla för bra svar!😊